Undervisning och lärande i språkligt heterogena skolkontexter

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 9LF078

Kod
9LF078
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 30 augusti 2022
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges som fristående kurs.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • Beskriva centrala teorier om flerspråkighet och språkutveckling på individ-, skol- och samhällsnivå
  • Redogöra för och analysera relationer mellan språk- och kunskapsutveckling i förskola och skola
  • Redogöra för och tillämpa didaktiska verktyg som främjar språk- och kunskapsutveckling i språkligt heterogena kontexter
  • Analysera den egna verksamheten i förhållande till forskning om språk- och kunskapsutveckling

Innehåll

Teorier och aktuell forskning om flerspråkig utveckling och kunskapsutveckling i språkligt heterogena kontexter.

Didaktiska verktyg som främjar språk- och kunskapsutveckling i det heterogena klassrummet.

Strategier för utveckling och analys av egen verksamhet i språkligt heterogena kontexter.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.

Samtliga seminarier är obligatriska och förutsätter aktivt deltagande.

Examination

Kursen examineras skriftligt och muntligt, exempelvis genom skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin