Programmering med Python
Kursplan, Grundnivå, 1TG322
- Kod
- 1TG322
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Teknik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 28 februari 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
45 hp inom ingenjörsprogram, inklusive Algebra och vektorgeometri. Genomgångna kurser Funktionslära för ingenjörer och Introduktion till datorteknik.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- redogöra för grundläggande komponenter i ett Python-program,
- använda Python-bibliotek för beräkningar och grafisk presentation ur en produktions- och logistikkontext,
- lösa tekniska problem med tillämpad matematik genom numeriska beräkningar,
- redogöra för det grundläggande flödet i apputveckling, från idé till app,
- motivera valda metoder vid lösandet av tillämpade tekniska problem.
.
Innehåll
Introduktion till programmering med Python. Utvecklingsmiljöerna Anaconda och repl.it. Skapande av multimodala dokument med både fungerande kod och text/bild. Arbete i online-IDE med realtidssamarbete i fungerande kod. Pythons syntax med variabler, behållare, operatorer, funktioner och programstruktur. Biblioteken NumPy, Matplotlib och SciPy. Orientering runt processen för apputveckling från idé till app, endast med fokus på flödet. Exempel hämtas till största delen från matematiken samt tekniska området, mot framförallt produktion och logistik, utgående ifrån de kurser studenterna skall ha genomgått tidigare. Fokus på numerisk integration, lösning av ickelinjära ekvationer, minsta kvadratapproximation. Grafisk presentation är också en central del, här används olika importerade bibliotek.
Undervisning
Föreläsningar, övningar och laborationer.
Examination
Skriftligt prov, aktivt deltagande på laborationer samt skriftlig och muntlig redovisning av inlämningsuppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om riktat pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.