Radiografi VI

18 hp

Kursplan, Grundnivå, 3DR618

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3DR618
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Radiografi G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 9 november 2022
Ansvarig institution
Institutionen för kirurgiska vetenskaper

Allmänt

Kursen ges i termin 6 i röntgensjuksköterskeprogrammet och utgörs av teoretiska studier, klinisk/praktisk färdighetsträning (9.0 hp) samt verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 9.0 hp.

Behörighetskrav

Godkända kurser till och med termin 4 (120 hp) samt Radiografi V (12 hp) från termin 5 vid röntgensjuksköterskeprogrammet (totalt 132 hp).

Mål

Kunskap och förståelse

Efter kursen ska studenten kunna:

  1. förklara de tekniska och fysikaliska principer som ligger till grund för magnetisk resonanstomografi (MRT)-tekniken och säkerhet del III
  2. förklara metodiken vid de vanligaste förekommande undersökningarna inom datortomografi, akut radiografi och barnradiografiska undersökningar
  3. förklara och analysera innebörden av röntgenremissens anamnes och frågeställningar
  4. förklara egenskaper, administrationssätt, biverkningar, kontraindikationer och försiktighet vid användningen av kontrastmedel och övriga läkemedel som förekommer vid ovannämnda radiografiska undersökningar
  5. förklara lagar och författningar med relevans för röntgensjuksköterskans yrkesområde
  6. beskriva hur våldsutsatthet påverkar hälsan, och hälso- och sjukvårdens ansvar för omhändertagande

Färdigheter och förmågor

Efter kursen ska studenten självständigt kunna:

  1. förbereda för och utföra de vanligaste förekommande röntgenundersökningarna inom datortomografi, akuta undersökningar och barnradiografiska undersökningar samt identifiera den grundläggande anatomin i dessa undersökningar
  2. tillämpa praktiska strålskyddsföreskrifter samt hygieniska principer i samband med radiografiska undersökningar
  3. bevaka patientens trygghet och välbefinnande före, under och efter undersökning/behandling
  4. tillämpa professionellt bemötande och kommunikation utifrån patientens/närståendes behov i samband med radiografiska undersökningar
  5. hantera förekommande apparatur och  medicintekniska produkter som används vid ovan nämnda radiografiska undersökningar
  6. tillämpa kunskaper i hur frågor om hur våld ska ställas inom hälso- och sjukvården samt kunna förmedla information om olika samhällssektorernas ansvar för våldsutsatta personer

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter kursen ska studenten kunna:

  1. beskriva egna styrkor och ta eget initiativ att söka ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens
  2. värdera olika etiska, genus-, mångfalds- och jämlikhetsaspekter inom vården samt uppvisa ett professionellt förhållningssätt i mötet med patient, närstående och personal
  3. visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna

Innehåll

Kursen är uppdelad i två delkurser: Teoretiska studier med färdighetsträning och verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

De teoretiska studierna omfattar tekniska och fysikaliska principer inom MRT och säkerhet, etik, lagar och författningar och våld i nära relation, barnradiografi, strålskyddsföreskrifter, vårdhygien, kontrastmedel/läkemedel, undersökningsmetodik, anatomi i den datortomografiska bilden och omhändertagande av en traumapatient på röntgen, akutvagnen samt IPL 3.

I VFU (9 hp) tillämpas de kunskaper som inhämtas i teorin; metodik inom datortomografi, akut radiografi och barnradiografi inklusive omvårdnad inom dessa områden, hantering av kontrastmedel samt strålskydd och hygieniska principer.

Undervisning

Undervisningen ges i form av obligatoriska moment som omfattar VFU, kliniska/praktiska färdighetsträningar, arbete i basgrupper, seminarier, studieuppgifter. Utöver de obligatoriska momenten ges föreläsningar som stöd till litteraturstudier.

Examination

Kursen avslutas med hemtentamen och muntlig redovisning. Därutöver sker kontinuerlig bedömning av obligatoriska moment och VFU samt en individuell klinisk examination.

Uppgifterna examineras utifrån de riktlinjer (datum och tidpunkt), som anges av kursledare/examinator. Examinerande moment har utöver det ordinarie tillfället ett omprovstillfälle per termin, om inte fler möjligheter anges. Samtliga examinationer och obligatoriska delmoment (omdömen) skall vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd.

Frånvaro vid obligatoriskt moment kompletteras vid: 1.senare tillfälle under samma kurstillfälle eller 2. vid senare kurstillfälle alternativt med skriftlig ersättningsuppgift om examinator bedömer det möjligt. Färdighetsträning, VFU och praktiskt prov kan ej ersättas med skriftlig ersättningsuppgift.

Teoretiska studier och färdighetsträning

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare. I enlighet med 6 kap 22 § högskoleförordningen (1993:100) har en student rätt att på egen begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

VFU

Studerande som ej blivit godkänd vid verksamhetsförlagd utbildning (VFU) får genomgå förnyad klinisk tjänstgöring en (1) gång. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén (PK) medge ytterligare tjänstgöringstillfälle. Student som avbryter pågående VFU i förtid utan särskilda skäl blir underkänd. Vid underkänd VFU ska en individuell plan utformas. Planen beslutas av examinator och delges studenten skriftligen.

Examinator kan med omedelbar verkan underkänna och avbryta en students VFU om studenten visar sådana brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt att det finns påtaglig risk att studenten vid fortsatt VFU kan komma att skada sig själv eller annan person, värdefull egendom och/eller patients förtroende för sjukvården. I sådana fall skall en plan upprättas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av PK, skall anges vilka brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt som föreligger, vilket stöd studenten kan få från institutionen i att åtgärda dessa, samt hur och när kontrollen av detta kan äga rum liksom och gå till. En student har i sådana fall rätt till maximalt två (2) kontrolltillfällen, dock högst ett per år. Studenten får inte delta i någon VFU innan PK har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som krävs för fortsatt klinisk tjänstgöring. Beslut om den individuella studieplanen kan av PK delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.

Övriga föreskrifter

För detaljerad beskrivning av mål, innehåll, undervisning och examination, se kursinformation på lärplattform.

Webbaserad undervisning förekommer. Studenten ska ha tillgång till dator med webbkamera och internetuppkoppling med god prestanda.

VFU kan vara förlagd under obekväm arbetstid (kväll, helg, natt) och vid annan ort. Vid underkänd VFU bestäms tidpunkten för förnyad klinisk tjänstgöring i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin