Teori och metod i svenska som andraspråk
Kursplan, Grundnivå, 5NS254
- Kod
- 5NS254
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Svenska som andraspråk G2F
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 11 oktober 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för nordiska språk
Allmänt
Kursen är en fristående kurs.
Behörighetskrav
Svenska som andraspråk A och B.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- redogöra för några aspekter av den allmänna teoriutvecklingen inom forskningsområdet svenska som andraspråk
- föra teoribaserade diskussioner om språkstrukturella, kognitiva och sociala aspekter av andraspråksinlärning och flerspråkighet
- formulera en vetenskaplig problemställning så att den kan utgöra grunden för en mindre vetenskaplig undersökning
- redogöra för ett antal språkvetenskapliga metoder för datainsamling, -analys och -presentation
- lyfta fram och kommunicera de viktigaste slutsatserna av en vetenskaplig undersökning till olika grupper som forskare, lärare och allmänheten
- beskriva relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen.
Innehåll
Kursen innebär en fördjupning av ämnesområdet svenska som andraspråk. I kursen ges en översikt av ämnets olika forskningsområden och allmänna teoriutveckling, med särskild vikt vid forskning som rör ordinlärning, grammatik och fonologi i ett andraspråksperspektiv, sociala och kognitiva aspekter av andraspråksinlärning och sociolingvistiska aspekter av flerspråkighet i skolan och i samhället. I kursen ryms teoretiska och vetenskapsmetodologiska perspektiv och praktiska moment. Ett viktigt delmål är att förbereda studenterna inför det egna uppsatsarbetet, dels genom att stödja deras kritiska granskning av forskning och dels genom att introducera dem till olika typer av studier som kan genomföras inom ramen för en mindre vetenskaplig undersökning.
De forskningsområden som studenterna har bekantat sig med under föregående ämnesterminer fördjupas i kursen genom gemensam diskussion av aktuella forskningsstudier och deras frågeställningar, teoretiska utgångspunkter och etiska överväganden. Särskild vikt läggs vid granskning av studiernas metoder för datainsamling, analys och presentation.
Examination
Kursen examineras genom muntlig och skriftlig redovisning av publicerade forskningstexter och genom hemtentamen.
För student som ej godkänts i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första. En student som underkänts i visst prov tre gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en studen examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.