MEMS för tillämpningar inom life science
Kursplan, Avancerad nivå, 1TM132
- Kod
- 1TM132
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Materialteknik A1F, Teknik A1F
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 27 februari 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för materialvetenskap
Behörighetskrav
120 hp inom teknik/naturvetenskap samt Mikro- och nanoteknik I. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- definiera grundläggande begrepp inom mikro- och nanoteknik,
- definiera grundläggande begrepp inom mikrofluidik,
- designa olika bio-MEMS/mikrofluidala system för specifika biologiska studier,
- diskutera fördelarna och nackdelarna med MEMS-baserade system jämfört med makroskopiska system för applikationer inom livsvetenskaperna,
- motivera val av MEMS-baserade och mikrofluidala system för specifika biologiska studier,
- göra förutsägningar kring de förväntade resultaten i ett bio-MEMS-baserat system,
- designa och tillverka en bio-MEMS/mikrofluidik-baserad enhet för en viss applikation.
Innehåll
Syftet med denna kurs är att introducera hur elektromekaniska system tillverkade med mikro- och nanoteknik kan användas för biologiska studier, s.k. bio-MEMS. Kursen inkluderar även mikrofluidala system.
Historien bakom MEMS för tillämpningar inom livsvetenskaperna. Grundläggande teori inom mikrofluidik, t.ex. laminära flöden, hydrauliskt motstånd och kapilläreffekter. Materialegenskaper och funktion, framförallt rörande PDMS. Uppställningar som krävs för att driva och samla in data från mikrofluidala chip. Kursen går även igenom ämnena chipbaserad molekylärbiologi, chip för sortering, infångning och/eller analys av enskilda celler, chip för odling av celler - inverkan av den fysiska och kemiska miljön samt cell-signalering, organs-on-chip och implanterbara mikroenheter.
Undervisning
Föreläsningar, seminarium, laborationer och mindre projekt i grupp.
Examination
Skriftlig tentamen (3 hp). Deltagande i seminariet, laborationer och projektrapport (2 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.