Kvalitativ och kvantitativ metod i industriell teknik II

5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1TS345

Kod
1TS345
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Industriell teknik A1F
Betygsskala
Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 29 februari 2024
Ansvarig institution
Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Behörighetskrav

180 hp, varav 90 hp inom teknik och 30 hp på avancerad nivå inom industriell teknik. Genomgången kurs Kvalitativ och kvantitativ metod för industriell teknik I. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • utvärdera och analysera koncept gällande vetenskaplig metod,
  • konstruera och genomföra en vetenskaplig studie inom industriell teknik som bygger på kvalitativa och/eller kvantitativa metoder,
  • utvärdera och analysera vetenskapliga arbeten inom industriell teknik vad gäller det metodologiska angreppssättet (från problemformulering till analys av data)
  • konstruera samhälleligt användbara och vetenskapligt relevanta frågeställningar inom industriell teknik och analysera dessa,
  • utvärdera och analyser de metodologiska angreppsätten ur etiskt hänseende och förklara forskningsetik som en viktig komponent i vetenskaplig metod.

Innehåll

Tillämpa och diskutera koncept gällande vetenskaplig metod. Analysera och kritiskt granska vetenskaplig kunskap inom industriell teknik, mot bakgrund av de metodologiska och etiska avvägningar som denna kunskap bygger på. Tillämpning av olika kvalitativa och/eller kvantitativa metoder, inklusive statistik och genomförande av en vetenskaplig studie. Metoderna ska appliceras på frågeställningar och problem inom teknikintensiva verksamheter.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier, workshops.

Examination

Aktivt deltagande på seminarier (2 hp) samt skriftliga inlämningsuppgifter (3 hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om riktat pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i examen tillsammans med 1TE077 Kvalitativ och kvantitativ metod.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin