Professionell utveckling 11
Kursplan, Avancerad nivå, 3AM022
- Kod
- 3AM022
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Medicinsk vetenskap A1F
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Programkommittén för läkarprogrammet, 18 november 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Allmänt
Professionell utveckling är en strimma som löper under hela utbildningen och består av flera kurser. Aktuell kurs, PU 11, avser att stärka studentens professionella utveckling samt examinera värderingsförmåga och professionellt förhållningssätt.
Behörighetskrav
För tillträde till termin 11 krävs att alla högskolepoäng från terminerna 1-9 är avklarade. Utbildningen följer en bunden studiegång, vilket innebär att kurserna skall läsas i en fastställd ordning. Vidare förutsätter tillträde till kursen att regionen bereder plats för Verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten:
- självständigt kunna analysera och ta ställning i etiska frågor (PU etik & rätt)
- ha förmåga att adekvat värdera sina färdigheter i patientkommunikation (PU samtalsfärdigheter)
- kunna redogöra för den patientcentrerade konsultationens tre steg (patientens del, läkarens del och den gemensamma delen) och motivera delarnas innehåll, funktion och kronologi för läkarens diagnostiska och pedagogiska uppgift, samt dess betydelse som verktyg i en personcentrerad vård (PU samtalsfärdigheter)
- kunna tillämpa den patientcentrerade konsultationen i dess kronologiska tre steg i klinisk praktik och där kunna ta vara på innehållet i "Patientens del" till kliniskt tänkande i "Läkarens del" och för samverkan i "Gemensam del" (PU samtalsfärdigheter)
- kunna analysera en konsultation med avseende på varje dels innehåll och funktion och därtill ge konkret, icke-värderande återkoppling på egna och kollegors konsultationer. (PU samtalsfärdigheter)
- visa förmåga att i en interprofessionell grupp diskutera och analysera betydelsen av samarbete mellan olika professioner för ett effektivt och patientsäkert arbete. (PU ledarskap & samarbete)
- kunna visa självkännedom och empatisk förmåga (PU professionellt förhållningssätt)
- kunna analysera och adekvat värdera sitt egna professionella förhållningssätt och dess utveckling. (PU professionellt förhållningssätt)
Innehåll
Kursen omfattar fördjupad undervisning om konsultationens innehåll och struktur, självreflektion av professionellt förhållningssätt, etiska konflikter i vården samt interprofessionellt lärande.
Undervisning
Studenterna arbetar individuellt och i grupp med analyser av eget och andras professionella förhållningssätt, och med analys av etiska konflikter i vårdsituationer som de själva upplevt.
Patient-läkarkonsultationen med fokus på den gemensamma delen tränas i ett konsultationslaboratorium. Konsultationslaboratoriet möjliggör att på ett etiskt sätt träna på den gemensamma delen i svårare patientfall än tidigare terminer. Konsultationsundervisningen avslutas med ett seminarium där studenterna spelar upp en videoinspelad konsultation för genomgång i grupp med handledare inklusive vilka känslor som patienten väckt hos student och handledare. I kursen ingår även moment av interprofessionellt lärande. All undervisning är obligatorisk.
Under kursen kommer studenten:
- få identifiera en vårdsituation där det funnits en etisk konflikt. Denna baseras på en egen erfarenhet från utbildningen och används därefter för analys och diskussion.
- i skriftlig självreflektion identifiera och analysera utvecklingen av sitt professionella förhållningssätt.
- med utgångspunkt från en konsultation inspelad med ljud och bild värdera sin egen måluppfyllelse vad gäller patientcentrerad konsultation samt i seminarium diskutera förbättringsutrymmen.
Under kursen ingår obligatoriska moment där studenterna förväntas delta i övningar där man tränar på varandra. Dessa moment är nödvändiga för att uppnå praktiska färdigheter enligt kursmålen och för att få en ökad förståelse för hur det upplevs att bli undersökt och utfrågad. Önskan om särskild anpassning eller undantag från att bli undersökt av medstudent ska påkallas av den enskilde studenten till kursledaren i god tid innan det aktuella undervisningsmomentet. Studenten ska kunna ange synnerliga skäl. Undantag får inte påverka möjligheterna att uppfylla kursmålen.
Examination
För godkänd kurs krävs godkänt resultat i skriftliga och praktiska examinationer inom samtliga delämnen, samt godkänt deltagande i de obligatoriska momenten.
Examinationen består av tre delar, två skriftliga uppsatser, en i etik och en i professionellt förhållningssätt samt en examination i seminarieform. .
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Studerande som underkänts i skriftlig examination har rätt att genomgå sådan ytterligare fyra (4) gånger (=totalt fem (5) examinationstillfällen). Om synnerliga skäl finns kan Studiesociala kommittén medge ytterligare provtillfälle. Den studerande har rätt att på begäran byta examinator efter två (2) underkända tentamina.
Studerande som underkänts på praktiskt prov har rätt att genomgå sådant ytterligare två (2) gånger (=totalt tre (3) provtillfällen). Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare provtillfälle. För allmänna föreskrifter för provtillfällen, se Uppsala universitets riktlinjer.
Student som underkänns eller uteblir från obligatoriska moment får genomföra momentet vid ett senare tillfälle under terminen eller om det inte är praktiskt möjligt att ordna ett ersättningstillfälle med en rimlig arbetsinsats, nästföljande termin. Alternativt kan, där examinator bedömer så är förenligt med målet med det obligatoriska momentet, studenten göra en ersättningsuppgift som ska godkännas av examinator