Omvårdnad av barn och ungdomar med speciella sjukdomstillstånd
Kursplan, Avancerad nivå, 3PE141
- Kod
- 3PE141
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Medicinsk vetenskap A1N, Vårdvetenskap A1N
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 28 februari 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Allmänt
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar och utgörs av 15 hp varav verksamhetsförlagd utbildning 4,5 hp inom barnsjukvård. Den teoretiska delen utgörs av 3,5 hp pediatrik och 7 hp pediatrisk omvårdnad vid speciella sjukdomstillstånd. Kursen innehåller vårdvetenskap 11 hp och medicinsk vetenskap 4 hp
Behörighetskrav
För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 högskolepoäng med minst 90 högskolepoäng inom huvudområdet vårdvetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring. Inriktningen Ambulanssjukvård kräver dessutom minst B-körkort.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
- redogöra för sjukdomspanoramat hos barn och ungdomar med speciella och kritiska sjukdomstillstånd samt hos barn och ungdomar med , intellektuell funktionsnedsättning och funktionsvariation och relaterad omvårdnad - inklusive vård i livets slutskede
- redogöra för hälsosituationen hos barn och ungdomar i låginkomstländer samt hälsoarbete i denna miljö
- visa fördjupade kunskaper om etiska teorier
- redogöra för teorier relevanta för hälso- och sjukvård för barn och ungdomar, såsom omvårdnad- familje-, kris- och copingteorier.
- redogöra för principer och modeller för gott ledarskap
Färdighet och förmåga
- bedöma beteenden hos barn och ungdomar med speciella och kritiska sjukdomstillstånd, hos dem som far illa samt med intellektuell funktionsnedsättning och funktionsvariation
- tillämpa relevanta teorier i omvårdnaden
- i samarbete med familjen självständigt planera, utföra och utvärdera omvårdnadsåtgärder hos barn och ungdomar med speciella och kritiska sjukdomstillstånd - inklusive vård i livets slutskede, samt hos barn och ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning och funktionsvariation
- självständigt planera, leda, genomföra och utvärdera omvårdnad i akuta situationer
- välja lämplig smärtskattningsmetod, skatta och tolka olika former av smärta och obehag samt välja lämpliga strategier för att förebygga, behandla och lindra smärta och obehag
- självständigt ge barn och ungdomar förberedelser inför undersökningar och behandlingar utifrån deras respektive utvecklingsnivå
- självständigt utföra undersökningar och behandlingar
- ansvara för handhavandet av medicinteknisk utrustning och beakta säkerhetsaspekter inom specialområdet
- instruera och stödja ungdomar för att dessa ska kunna bedriva egenvård
- instruera och stödja närstående för att dessa ska kunna sköta barnets vård, inklusive vård i livets slutskede
- instruera och undervisa studenter och personal i kunskap/färdigheter inom området
- tillämpa kunskaper om ledarskap inom barnsjuksköterskans arbetsområde
- tillämpa livräddande förstahjälp på barn och ungdomar via simulering i undervisningsmiljö.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över samt värdera omvårdnadsåtgärder utifrån FN:s barnkonvention, kultur, genus och psykosociala faktorer inom området
- visa förmåga till inlevelse och med ett professionellt och etiskt förhållningssätt stödja och hjälpa barn och
ungdomar och deras närstående så att rädsla och otrygghet reduceras inför och under undersökningar och behandlingar samt i akuta situationer och vid vård i livets slutskede
- analysera och reflektera över hur etiska teorier kan anpassas till omvårdnaden inom området, samt identifiera och analysera etiska problem inom barnsjukvård
- identifiera krisreaktioner och psykologiska problem hos barn, ungdomar och närstående relaterat till deras samhälleliga livssituation
- tillgodose fysiska, psykiska, sociala, kulturella och andliga behov hos barn, ungdomar, närstående och medarbetare i samband med svår sjukdom och död samt möta reaktioner hos dessa.
Innehåll
Medicinsk vetenskap:
Sjukdomspanorama hos barn och ungdomar med speciella och kritiska
sjukdomstillstånd; intellektuell funktionsnedsättning och funktionsvariation
Barn och ungdomar med handikapp
Smärta och smärtbehandling
Vård i akuta situationer samt terminalvård
Internationell barnhälsovård
Vårdvetenskap:
Omvårdnad vid speciella och kritiska sjukdomstillstånd, samt i akuta situationer
Intellektuell funktionsnedsättning och funktionsvariation
Livräddande förstahjälp på barn via simulering i undervisningsmiljö
Omvårdnad i livets slutskede
Smärtskattning och icke-farmakologisk smärtlindring
Teorier relevanta för hälso- och sjukvård för barn och ungdomar, såsom familje-, kris- och copingteorier
Omvårdnad inom internationell barnhälsovård
Etik och människosyn inom barnsjukvård
Undervisning
Teoretiska studier: Föreläsningar, litteraturstudier, webbaserad reflektion och seminarier.
Kursen är delvis nätburen men föreläsningar och seminarier sker främst på campus. Studenten ska ha tillgång till dator med webbkamera med Internetuppkoppling med god prestanda.
Verksamhetsförlagd utbildning: Färdighetsträning och simulerade situationer, deltagande observation, smärtskattning, litteraturstudier, rapportskrivning och seminarier. Handledning av specialistsjuksköterska i samverkan med klinisk adjunkt/klinisk lektor.
VFU inleds med en gemensam planering av handledare, student och lärare, där studenten även formulerar individuella mål.
OBLIGATORISKA MOMENT
Introduktion till kurs, seminarier, färdighetsträning, verksamhetsförlagda studier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning.
Examination
Teoretiska studier: Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och skriftliga uppgifter.
Verksamhetsförlagd utbildning: Examination av kursen innebär bedömning av kunskaper, färdigheter och förhållningssätt enligt formulerade inlärningsmål, AssCE-formuläret på avancerad nivå, studieuppgifter och kliniska examinationer relaterade till kursens mål.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
I enlighet med 6 kap. 22 § högskoleförordningen (1993:100) har en studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.
Provtillfällen
Teoretiska studier: Examinerande moment har utöver det ordinarie tillfället ett omprovstillfälle per termin, om inte fler möjligheter anges. Samtliga examinationer och obligatoriska delmoment (omdömen) skall vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd. Frånvaro vid obligatoriskt moment kompletteras vid 1.senare tillfälle under samma kurstillfälle eller 2. senare kurstillfälle alternativt med skriftlig ersättningsuppgift om examinator bedömer det möjligt. Färdighetsträning, VFU och praktiskt prov kan ej ersättas med skriftlig ersättningsuppgift.
Verksamhetsförlagd utbildning: Studerande som ej blivit godkänd vid verksamhetsförlagd utbildning (VFU) får genomgå förnyad klinisk tjänstgöring en (1) gång. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén (PK) medge ytterligare tjänstgöringstillfälle.
Student som avbryter pågående VFU i förtid utan särskilda skäl blir underkänd. Vid underkänd VFU ska en individuell plan utformas. Planen beslutas av examinator och delges studenten skriftligen.
Examinator kan med omedelbar verkan underkänna och avbryta en students VFU om studenten visar sådana brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt att det finns påtaglig risk att studenten vid fortsatt VFU kan komma att skada sig själv eller annan person, värdefull egendom och/eller patients förtroende för sjukvården. I sådana fall skall en plan upprättas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av PK, skall anges vilka brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt som föreligger, vilket stöd studenten kan få från institutionen i att åtgärda dessa, samt hur och när kontrollen av detta kan äga rum liksom hur denna skall gå till. En student har i sådana fall rätt till maximalt två (2) kontrolltillfällen, dock högst ett per år. Studenten får inte delta i någon VFU innan PK har kontrol-lerat och godkänt att studenten har de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som krävs för fortsatt klinisk tjänstgöring. Beslut om den individuella studieplanen kan av PK delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.
Övriga föreskrifter
För detaljerad beskrivning av mål, innehåll, undervisning och examination, se kursinformation på läroplattform.
Webbaserad undervisning förekommer. Studenten ska ha tillgång till dator med webbkamera och internetuppkoppling med god prestanda.
VFU kan vara förlagd under obekväm arbetstid (kväll, helg, natt) och vid annan ort. Vid underkänd VFU bestäms tidpunkten för förnyad klinisk tjänstgöring i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2025, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2025, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018, version 3
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 1