Verksamhetsförlagd utbildning i speldesign
Kursplan, Grundnivå, 5SD079
- Kod
- 5SD079
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Speldesign G2F
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 15 mars 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för speldesign
Allmänt
Kursen är valbar inom Kandidatprogram i speldesign och grafik, 180 hp, Kandidatprogram i speldesign och programmering, 180 hp, Kandidatprogram i speldesign och projektledning, 180 hp samt Kandidatprogram i speldesign, 180 hp och Masterprogram i speldesign, 120 hp.
Kursen är öppen för studenter som läser termin 5 inom kandidatprogrammen, eller termin 3 inom masterprogrammet.
Behörighetskrav
120 hp med 75 hp i Speldesign inklusive Spelproduktion 2: Vertical Slice, 15 hp, eller 45 hp i Speldesign på avancerad nivå.
Därutöver krävs en av institutionen godkänd överenskommelse/ett kontrakt med aktuell praktikorganisation.
Mål
Syftet med kursen är att erbjuda studenten möjligheter att tillämpa och utveckla teoretiska kunskaper samt praktiska färdigheter från sina programstudier i en relevant arbetsmiljö. Efter slutförd kurs skall studenten kunna:
- Reflektera över erfarenheter som har gjorts under praktiken, i relation till de teorier som har presenterats inom ramen för programstudierna.
- Visa en förmåga att konstruktivt ta emot handledning och samarbeta med både handledare och andra viktiga aktörer på praktikplatsen.
- Visa en förmåga att reflektera över hur väl de individuella utvecklingsmålen har uppnåtts.
- Identifiera sina egna kompetensutvecklingsbehov.
- Beskriva praktikorganisationen, dess målsättningar och de arbetsprocesser som är vanligt förekommande på den aktuella arbetsplatsen.
Innehåll
Kursen består av en arbetsplatsförlagd utbildning inom speldesignområdet. Praktiken skall erbjuda varierande arbetsuppgifter och upplevelser.
Undervisning
Verksamhetsförlagd utbildning kan ske i form av en praktikplats (ingen anställning) på en arbetsplats inom speldesignområdet. Studenten är själv ansvarig för att skaffa sin egen praktikplats. Studenten skall ha en utsedd handledare på arbetsplatsen. Kontraktet mellan praktikplatsen, studenten och institutionen skall vara underskrivet av alla parter före kursens start.
Närvaro är obligatorisk under arbetstid, definierad av arbetsplatsen, inom ramen för rådande arbetslagstiftning. 30 högskolepoäng motsvarar 800 timmars arbete (eller 20 veckors heltidsstudier).
Examination
Studenten skall under kursens gång skriva en arbetsjournal och uppdatera sin plan för den individuella utvecklingen. Under kursens gång hålls ett seminarium där studenten presenterar sin individuella plan och diskuterar sin måluppfyllelse med övriga studenter i kursen. Efter praktiken skall studenten lämna in journalen tillsammans med en skriftlig rapport. Studenten skall också lämna in ett intyg från arbetsplatsens handledare. Journalen, studentens och handledarens rapport utgör betygsunderlaget.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte användas i en examen tillsammans med Verksamhetsförlagd utbildning i speldesign, 15 hp, 5SD074.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.