Självständigt arbete i filosofididaktik
Kursplan, Grundnivå, 5FT185
- Kod
- 5FT185
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 25 maj 2023
- Ansvarig institution
- Filosofiska institutionen
Allmänt
Kursen ingår i ämnesstudier för undervisningsämnet filosofi i ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskolan.
Behörighetskrav
Inom ämneslärarprogrammet: 52,5 hp i filosofi och estetik, och 7,5 hp i ämnesdidaktik i filosofi samt kursen Vetenskaplig teori och metod, gymnasielärare 7,5 hp
Mål
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla dels teoretiska och metodologiska färdigheter rörande vetenskapliga studier inom filosofididaktik, dels förmågan till vetenskapligt förhållningssätt med relevans för kommande yrkesutövning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- formulera ett väl avgränsat problem utifrån ett filosofididaktiskt perspektiv och formulera en filosofididaktisk frågeställning
- självständigt söka och sammanfatta relevant forskning
- utifrån väl beskrivna teoretiska/metodologiska val genomföra ett självständigt arbete med relevans för kommande arbetsuppgifter i läraryrket
- självständigt samla in, bearbeta och analysera material utifrån den filosofididaktiska frågeställningen
- tillämpa forskningsetiska principer
- författa ett självständigt arbete med tydlig struktur och god språklig form
- kritiskt diskutera andras självständiga arbeten och muntligt försvara det egna.
Innehåll
Inledande filosofididaktisk orientering:
- teoretiska och metodologiska utgångspunkter
- filosofididaktisk problemformulering, syfte och forskningsfrågor.
Fördjupning och författande av ett självständigt arbete:
- litteraturstudier inom filosofididaktik
- insamling och analys av data
- författande av ett självständigt arbete
- försvar av det egna arbetet
- opposition på ett annat arbete.
Undervisning
Undervisning ges i form av seminarier och handledning. Inledande föreläsningar kan förekomma. Handledning av det självständiga arbetet sker enskilt eller i grupp.
Examination
Kursen examineras dels genom att det självständiga arbetet ventileras, dels genom att den studerande opponerar på ett annat självständigt arbete.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan. t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte användas i en generell examen i praktisk eller teoretisk filosofi.