Transdiagnostisk och processbaserad KBT
Kursplan, Avancerad nivå, 2PP527
- Kod
- 2PP527
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Psykologi A1F
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 31 mars 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för psykologi
Behörighetskrav
Antagen till psykoterapeutprogrammet.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Redogöra för
- Historisk framväxt och nuvarande status för transdiagnostisk och processbaserad KBT;
- Likheter och skillnader mellan transdiagnostisk, syndromspecifik och generisk KBT;
- Transdiagnostiska mekanismer (processer) och modeller;
- Klassifikationer av transdiagnostiska behandlingar - manualiserade, individanpasssade etc.;
- Transdiagnostiska och processbaserade modeller för fallformulering;
- Evidensen för olika transdiagnostiska och processbaserade KBT-tillämpningar;
- Vilka KBT-metoder som bör väljas för att påverka olika transdiagnostiska processer.
Färdighet och förmåga
- Identifiera transdiagnostiska mekanismer (processer);
- Utforma en transdiagnostisk fallformulering;
- Upprätta en transdiagnostisk behandlingsplan (mål och interventioner);
- Delge klienten, såväl skriftligt som muntligt, den transdiagnostiska fallformuleringen och behandlingsplanen;
- Tillämpa KBT utifrån ett transdiagnostiskt (processinriktat) arbetssätt;
- Beakta socio-ekonomiska och kulturella faktorer, genus samt ålder vid tillämpningen av transdiagnostisk KBT;
- Utvärdera behandlingseftekten av transdiagnostisk KBT med relevanta mekanismmål.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Jämföra och värdera transdiagnostisk KBT med syndromspecifik och generisk KBT;
- Granska och värdera evidensen för transdiagnostiska och processbaserade KBT-tillämpningar;
- Reflektera kring betydelsen av socio-ekonomiska och kulturella faktorer, genus samt ålder vid tillämpningen av transdiagnostisk och processbaserad KBT;
- Granska och värdera transdiagnostisk och processbaserad KBT i allmänhet, utmaningar och möjligheter;
- Reflektera kring och värdera etiska dilemman vid tillämpningen av transdiagnostisk KBT.
Innehåll
Kursen innehåller en fördjupning av tidigare, mer översiktliga, utbildningsinslag om transdiagnostisk och processbaserad KBT.
Undervisning
Undervisning ges i form av föreläsningar, kliniska demonstrationer, gruppövningar, praktisk färdighetsträning och litteraturseminarier.
All undervisning är obligatorisk. Detta då undervisningen i stor utsträckning är en kombination av föreläsningar, diskussioner och praktisk färdighetsträning. Förutom obligatorisk närvaro krävs därför även ett aktivt deltagande av de studerande.
Vid frånvaro om högst 20 % av undervisningen bedömer examinator vilka ersättningsuppgifter som ska ges för de undervisningstillfällen som studenten varit frånvarande. Vid mer än 20 % frånvaro under momentet kan det inte godkännas via ersättningsuppgifter. Student som inte erhållit betyget Godkänd till följd av frånvaro över 20 % ges tillfälle att ta igen detta inslag i utbildningen vid nästkommande kurstillfälle.
Examination
Examination sker i form av muntliga och skriftliga kunskapsprov och praktiska färdighetsprov.
Övriga föreskrifter
Studerande med grundyrket psykolog, och som önskar att utbildningen även skall leda till Uppsala universitets Specialistkompetens i klinisk psykologi, läser inom programmets ram olika former av anpassade kurser, eller tillägg inom kurser, reserverade för psykologer. På aktuell kurs ingår inga tillägg för psykologer.