Tvärdisciplinärt projekt i teknisk fysik
Kursplan, Avancerad nivå, 1TM019
- Kod
- 1TM019
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Teknik A1F
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 29 februari 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för materialvetenskap
Behörighetskrav
200 hp inklusive 30 hp på avancerad nivå inom civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik. Industriell projektledning I ska vara genomgången. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- planera och genomföra ett projektarbete inom teknisk fysik i en grupp om ca 4-8 personer och inom givna tidsramar,
- motivera och värdera problemlösningsmetoder,
- värdera resultat och relatera dessa till projektets frågeställning och kommunicera med expertis i de ämnesområden som projektet berör,
- presentera och sammanfatta projektarbetet muntligt på engelska eller svenska i seminarieform,
- presentera och sammanfatta projektarbetet, inklusive projektledning, skriftligt i form av vetenskaplig rapport och populärvetenskapligt som poster och webbpresentation.
Innehåll
Under kursens gång genomförs ett projektarbete, där de studerande i grupper om ca 4-8 personer analyserar ett komplext tvärdisciplinärt problem samt löser problemet, vilket inkluderar planering, teoretiska och experimentella studier. Projekten hämtas från industri eller universitet och behandlar olika tillämpningsområden. Parallellt ges också undervisning i hur man presenterar vetenskapliga resultat muntligt och skriftligt, t.ex. i form av seminarier, posters och på webben, där även populärvetenskaplig presentation ingår.
Undervisning
Projektarbete sker normalt i grupper om 4-8 studenter från olika inriktningar med en handledare som använder industriell projektledningsteknik. Seminarier och träning i presentationsteknik.
Examination
Skriftlig redovisning i form av en poster eller webbpresentation, en skriftlig rapport, samt muntligt i seminarieform. Rapporten bedöms, förutom från teknisk/vetenskaplig synvinkel, även språkmässigt och strukturellt.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.