Introduktion till hållbar utveckling
Kursplan, Avancerad nivå, 3BO005
- Kod
- 3BO005
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Lärande för hållbar utveckling och global hälsa A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 14 november 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Vid kursens slut ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Beskriva, muntligt och skriftligt, hur olösliga konflikter för hållbar utveckling, med konsekvenser för hälsan hos människor och miljö, uppstår i situationer som i sig är osäkra och kontroversiella och orättvisa, samt motivera hur inter-subjektiva, systemiska och intersektoriella metoder kan förändra dessa situationer.
Färdigheter och förmågor
- Utvärdera och kritiskt diskutera, med hjälp av kurslitteraturen, orsaker till framgång och misslyckande med genomförandet av hållbar utveckling på olika nivåer.
- Förklara, muntligt och skriftligt, problem förknippade med genomförandet av åtgärder för hållbar utveckling, som ger upphov till situationer som kännetecknas av intressekonflikter och eller kontroverser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Kritiskt diskutera den epistemologi som ligger till grund för instrumentella och samverkande strategier som möjliggör implementering av åtgärder för hållbar utveckling.
Innehåll
Utifrån verkliga fall kommer kursen att bidra med större förståelse för det specifika hos de sammanhang där hållbar utveckling implementeras, samt möjliggöra för kritiska reflektioner kring dessa fall med stöd i teori. Kursen ger deltagare möjlighet till att förstå skillnaderna mellan etiska, filosofiska och politiska teorier, begrepp och avgörande frågor inom hållbar utveckling. Fall från olika delar av världen kommer att användas för att introducera ett operativt sammanhang där en rad samtida dilemman för hållbar utveckling illustreras. Dessa inbegriper de osäkerheter de förväntade klimatförändringarna innebär, hur olika intressen kan balanseras då den globala sjukdomsbördan förändras, utmaningar med tillhandahållandet av förnybar energi, vatten- och livsmedelssäkerhet, eller ökad social ojämlikhet orsakad av omfattande migration. Samtliga dilemman är positionerade inom olika sociala, politiska och intersektionella sammanhang vilka är resultat av pågående förändringar inom de biofysiska, institutionella och etikopolitiska områdena.
Undervisning
Kursen består av föreläsningar samt obligatoriska moment i form av seminarier, workshops, grupparbeten och individuella uppgifter som presenteras antingen muntligt eller skriftligt av studenterna. Kritisk läsning av vetenskapliga artiklar görs löpande under kursen. All undervisning är interaktiv och studenterna uppmuntras att utnyttja sina egna erfarenheter av internationell hälsa. All undervisning sker på engelska.
Examination
Examination sker genom skriftliga prov, deltagande i obligatoriska moment, muntliga presentationer, inlämningsuppgifter. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare. All examination sker på engelska.