Examensarbete för masterexamen i speldesign
Kursplan, Avancerad nivå, 5SD306
- Kod
- 5SD306
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Speldesign A2E
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 23 oktober 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för speldesign
Allmänt
Kursen ingår i Masterprogram i speldesign, 120 hp.
Behörighetskrav
60 hp speldesign på avancerad nivå, inklusive Avancerade metoder för speldesignforskning, 7,5 hp. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter avslutat masterexamensarbete (30hp) ska studenten kunna:
- identifiera och tydligt formulera en vetenskaplig och/eller kreativ frågeställning inom området speldesign
- utveckla ett teoretiskt ramverk inför undersökningen av frågeställningen
- välja och använda lämpliga metoder och infallsvinklar för designarbetet
- bidra till en djupare förståelse av speldesign i syfte att främja spel som ett uttrycksfullt medium.
- positionera sig inom området och dess bredare sociokulturella kontext
- effektivt kommunicera sina motiv för och perspektiv på speldesign till olika målgrupper.
Dessutom, om examensarbetet genomförs i form av ett designprojekt, ska studenten kunna:
- skapa en spelbar spelprototyp
- göra en utvärdering av spelet med hjälp av speltester och studier av spelare.
- skriva en väl argumenterad reflektion över ett kreativt arbete.
Innehåll
Studenterna genomför ett examensarbete, individuellt eller i grupp, under handledning. De väljer ett av följande två sätt att genomföra sitt arbete:
- Ett examensarbete som kombinerar teori och praktik. Studenterna utvecklar ett teoretiskt ramverk som tillämpas i design och implementering av ett analogt eller digitalt spelprojekt. Därtill skriver studenterna en reflekterande text som innehåller en diskussion av designprocessen och resultaten av densamma.
- Ett examensarbete där förståelsen för spel och speldesign tillämpas av studenterna i syfte att närmare undersöka en frågeställning inom dagens kultur eller samhälle.
Studenterna planerar sitt forskningsprojekt genom att använda tidigare forskning och teoretiska ramverk och samlar in data enligt en metod som är lämpad för att hantera forskningsfrågan. Därutöver skriver studenterna en kritisk analys. Oberoende av vilket alternativ som väljs (1 eller 2 ovan) förväntas studenterna använda sig av befintlig forskning inom speldesign-diskursen och game studies-området, men de uppmuntras samtidigt att gå utanför detta område för att hämta teorier, metoder och inspiration från andra akademiska eller praktiska områden som har med ämnet för examensarbetet att göra.
Undervisning
Undervisningen på kursen genomförs i form av handledning, seminarier, diskussioner och föreläsningar. Handledare och lärare vägleder studenterna genom forsknings- och skrivprocessen, i grupp eller individuella träffar. På slutet av kursen hålls ett ventileringsseminarium i vilket studenterna försvarar sitt eget arbete och opponerar på någon annan students examensarbete.
Examination
Kursens examination består av en bedömning av den skrivna uppsatsen och en muntlig presentation och diskussion vid det avslutande ventileringsseminariet. I examinationen ingår också att varje student ska opponera på en annan students arbete.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.