Kliniska anpassningar av KBT
Kursplan, Avancerad nivå, 2PP543
- Kod
- 2PP543
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Psykologi A1F
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 8 december 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för psykologi
Behörighetskrav
För tillträde till kursen skall minst 52,5 hp vara fullgjorda på psykoterapeutprogrammets terminer 1-4.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Moment 1: Anpassningar av KBT utifrån kulturell identitet (1 hp)
Kunskap och förståelse
Redogöra för:
- Förekommande anpassningar av KBT utifrån kulturell identitet;
- Möjligheter och risker med sådana anpassningar samt evidensen för dessa.
Färdighet och förmåga
Med beaktande av patientens kulturella identitet
- Genomföra bedömningar och upprätta fallformuleringar;
- Delge patienten fallformuleringar, såväl skriftligt som muntligt;
- Tillämpa några aspekter av kliniska anpassningar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Reflektera kring och värdera
- I vilken utsträckning olika begrepp inom KBT kan vara ett uttryck för värderingar inom den västerländska kulturen och som därmed, potentiellt sett, står i konflikt med värderingar inom andra kulturer;
- Etiska dilemman som kan uppstå vid kulturella anpassningar av KBT;
- Evidensen för olika ansatser till anpassningar av KBT utifrån patientens kulturella identitet.
Moment 2: Anpassningar av KBT för olika åldersgrupper (2 hp)
Kunskap och förståelse
Redogöra för
- Förekommande anpassningar av KBT för olika åldersgrupper (barn, tonåringar, äldre);
- Evidensen för KBT vid psykiatrisk problematik hos barn, ungdomar och äldre.
Färdighet och förmåga
- Genomföra bedömningar och upprätta fallformuleringar som är anpassade till barn, tonåringar och äldre;
- Delge patienten, såväl skriftligt som muntligt, fallformuleringar som beaktar dennes ålder;
- Tillämpa några aspekter av KBT anpassad för olika åldersgrupper.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Reflektera kring och värdera
- Etiska dilemman som kan uppstå vid bedömning och KBT-behandling av problematik hos barn och ungdomar samt äldre;
- Evidensen för KBT vid psykiatrisk problematik hos barn, ungdomar och äldre.
Moment 3: Anpassningar av KBT till olika behandlingsformat (1 hp)
Kunskap och förståelse
Redogöra för
- Anpassningar av KBT
- När terapiformen bedrivs i andra format än som individualterapi - grupp-, par- och familjeformat;
- Vid videosamtal (online) samt vid internetförmedlad KBT med behandlarstöd.
- Evidensen för KBT vid olika format samt vid videomöten och internetförmedlad KBT med behandlarstöd.
Färdighet och förmåga
Tillämpa KBT anpassat för
- Andra format än individualterapi - grupp-, par- och familjeformat;
- Videosamtal (onlinemöten) samt vid internetförmedlad KBT med behandlarstöd.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Reflektera kring och värdera
- Etiska dilemman som kan uppstå vid anpassningar av KBT till andra format samt KBT via videosamtal och internetförmedlad KBT med behandlarstöd;
- De utmaningar som behandlingen innebär, för såväl patienten som psykoterapeuten, när KBT praktiseras i andra format än som individualterapi för vuxna samt via videosamtal och i internetförmedlat format;
- Evidensen för KBT vid olika format samt vid videomöten och internetförmedlad KBT med behandlarstöd.
Moment 4: Anpassningar av KBT vid kombinationsbehandlingar: KBT och psykofarmaka (1 hp)
Kunskap och förståelse
Redogöra för
- Evidensen för kombinationsbehandlingar vid olika psykiatriska syndrom;
- Mekanismer som kan förklara positiva och negativa interaktionseffekter vid kombinerad behandling;
- Anpassningar av rationalen för KBT-behandlingen samt den kliniska tillämpningen i övrigt vid en kombinationsbehandling;
- Indikationer och kontraindikationer för kombinerad behandling vid olika psykiatriska syndrom.
Färdighet och förmåga
- Inom ramen för en Sokratisk dialog diskutera med patienten möjliga för- och nackdelar med en kombinationsbehandling;
- Delge patienten, såväl skriftligt som muntligt, en rational för kombinerad behandling;
- Anpassa KBT-behandlingen till parallell pågående farmakologisk behandling eller till en pågående nedtrappning av psykofarmaka.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Reflektera kring och värdera
- Potentiella etiska dilemman med kombinationsbehandlingar;
- Evidensen för kombinerad behandling vid psykiatriska syndrom.
Innehåll
Moment 1: Anpassningar av KBT utifrån kulturell identitet (1 hp)
Forskningen kring tillämpningen (och anpassningen) av KBT för andra kulturer än den västerländska är ett växande forskningsfält. Under momentet belyses varför och hur KBT kan behöva anpassa till olika kulturella identiteter för att ge bästa effekt.
Moment 2: Anpassningar av KBT för olika åldersgrupper (2 hp)
Psykoterapeutprogrammet har inriktning mot individualterapi för vuxna. Under momentet orienteras studenten om anpassningar av metodiken vid tillämpningar för andra åldersgrupper - barn, ungdomar och äldre.
Moment 3: Anpassningar av KBT till olika behandlingsformat (1 hp)
Under olika teoretiska och praktiska utbildningsmoment (handledningen) ligger fokus på tillämpning av KBT vid fysiska möten med patienten på specifika platser. Dels för att det är den traditionella formen att bedriva terapi på, dels av pedagogiska skäl. Allt vanligare idag blir emellertid att sådana möten blandas med online sessioner ("Blended CBT") samt att behandlingen helt eller delvis förmedlas över internet med behandlarstöd. Momentet orienterar studenten om sådana tillämpningar.
Moment 4: Anpassningar av KBT vid kombinationsbehandlingar: KBT och psykofarmaka (1 hp)
Momentet belyser kombinationsbehandlingar: KBT och psykofarmaka. En behandling som är vanlig i klinisk verksamhet samt även rekommenderas i behandlingsriktlinjer för många syndrom. I synnerhet om inte någon av de enskilda behandlingarna gett önskad behandlingseffekt.
Undervisning
Undervisning ges i form av föreläsningar, kliniska demonstrationer, gruppövningar, praktisk färdighetsträning och litteraturseminarier.
All undervisning är obligatorisk. Detta då undervisningen i stor utsträckning är en kombination av föreläsningar, diskussioner och praktisk färdighetsträning. Förutom obligatorisk närvaro krävs därför även ett aktivt deltagande av de studerande.
Vid frånvaro om högst 20 % av undervisningen bedömer examinator vilka ersättningsuppgifter som ska ges för de undervisningstillfällen som studenten varit frånvarande. Vid mer än 20 % frånvaro under kursen kan det inte godkännas via ersättningsuppgifter. Student som inte erhållit betyget Godkänd till följd av frånvaro över 20 % ges tillfälle att ta igen detta inslag i utbildningen vid nästkommande kurstillfälle.
Examination
Examination sker i form av muntliga och skriftliga kunskapsprov och praktiska färdighetsprov.
Övriga föreskrifter
Studerande med grundyrket psykolog, och som önskar att utbildningen även skall leda till Uppsala universitets Specialistkompetens i klinisk psykologi, läser inom programmets ram olika former av anpassade kurser, eller tillägg inom kurser, reserverade för psykologer. På aktuell kurs ingår inga tillägg för psykologer.