Föremålens material och tekniker

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5KV732

Kod
5KV732
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Kulturvård G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 4 mars 2024
Ansvarig institution
Konstvetenskapliga institutionen

Allmänt

Kursen ingår i Föremålsantikvarieprogrammet, 180 hp. Kursen kan även läsas som fristående kurs.

Behörighetskrav

30 hp kulturvård inklusive Konserveringsvetenskap, 15 hp, eller motsvarande kunskaper.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • använda begrepp och terminologi inom området,
  • identifiera traditionella och till viss del samtida material och metoder för tillverkning av föremål,
  • undersöka och dokumentera föremål, med olika metoder, i syfte att bevara och tillgängliggöra föremål samt information om dessa,
  • använda och redogöra för enklare fysikaliska och kemiska metoder för att analysera, identifiera och beskriva föremål,
  • dra slutsatser om föremål baserat på dess olika material, kvalitet, ålder, proveniens, tidigare användning, förändring och kondition,
  • med hjälp av adekvat fackspråk såväl muntligt som skriftligt kommunicera iakttagelser, analyser, beskrivningar och tolkningar till en vidare krets,
  • planera sitt arbete i enlighet med kursens tidsplan samt
  • bedöma relevanta vetenskapliga, samhälleliga, miljömässiga och etiska aspekter för en hållbar förvaltning av materiell kultur.

Innehåll

Kursen är indelad i tre delkurser:

  • Material och tekniker 1, 13 hp
  • Material och tekniker 2, 13 hp
  • Fördjupningsarbete, 4 hp

Kursen inleds med grundläggande materiallära där material definieras och beskrivs i fysikaliska och kemiska termer. Vidare tar kursen upp ett urval av material och tekniker:

  • Trä som råvara, vedanatomi och snickeriteknikens historia.
  • Ofta förekommande textila fibrer, deras bearbetning till textila material för konfektions- och inredningsändamål och i viss mån för stoppning och tapetseri. Vanliga textila tekniker är spånad, vävning och sömnad,
  • Papper i form av dokument, böcker, fotografi och tapeter,
  • Glas och keramik omfattar silikater såsom glas och keramik liksom relevanta bearbetningstekniker såsom blåsning, gjutning, drejning, slipning och blästring. Teknikhistoriska aspekter tas upp som exempel på tillämpad materialkunskap,
  • Ofta förekommande metaller och deras legeringar, liksom hantverksmässiga eller industriella metoder för att framställa produkter av dem. Tyngdpunkten är metallurgi och korrosionslära liksom metoder använda inom kulturvården för att förhindra korrosion,
  • Färg tas upp med tyngdpunkten i färg som ett traditionellt material för hantverkare och konstnärer, färgseende och perceptionspsykologi behandlas också.
  • Plaster belyses både som en komponent i nutida färger och som konstruktionsmaterial till exempel som ytskikt för väggar, golv, hushållsartiklar, möbler, konstnärliga produkter och liknande.

Kursen avslutas med ett fördjupningsarbete inom kursens ämnesområde (material och teknik) där studenten själv väljer ämne.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, övningar, laborationer, studiebesök, individuella arbeten och grupparbeten. Obligatorisk närvaro gäller vissa seminarier, övningar, laborationer och studiebesök. Studenten måste medverka på majoriteten av alla obligatoriska moment för att få betyg, vissa delmoment kan kräva mer närvaro. Handledning ges endast inom kurstillfället. Litteratur och föreläsningar förekommer i huvudsak på svenska och engelska, men även nordiska språk kan förekomma.

Examination

Examination sker i form av skriftlig tentamen, enskilda eller gruppvisa inlämningsuppgifter, muntliga presentationer, samt närvaro och aktivt deltagande vid seminarier, redovisningar, laborationer och vissa övningar och studiebesök. Som betyg på kursen används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För väl godkänd krävs väl godkänd på uppgifter motsvarande minst 17 hp och att examinerande uppgifter är inlämnade inom tidsfristen.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin