Elbilar
Kursplan, Avancerad nivå, 1EL223
- Kod
- 1EL223
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Elektroteknik A1F
- Betygsskala
- Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 23 april 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för elektroteknik
Behörighetskrav
120 hp inom teknik/naturvetenskap inklusive15 hp elektroteknik. Kraftelektronik II, Elektriska framdrivningssystem samt Batterier och lagring ska vara genomgångna. Design av elektriska motorer ska vara genomgången eller läsas parallellt. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beräkna krafter och moment på en elbil under körning,
- beräkna krafter på respektive svängningsamplitud hos en enkel kombination av fjäder och stötdämpare samt utifrån resultatet resonera kring hur bilens köregenskaper påverkas av ojämnheter i vägen,
- analysera och värdera de olika laddningssätten,
- redogöra för samt kritiskt analysera drivlinans olika delar, dess funktion och hur delarna samverkar,
- beräkna faktorer som påverkar elbilens energiförbrukning, verkningsgrad, körcykel och vridmoment,
- redovisa elbilars miljömässiga, samhälleliga och etiska aspekter.
Innehåll
Drivlinans delar, dess funktion och samverkan: batteri, växelriktare, elmotor, växel, differential, mätsystem, generator. Mekanik vid bilkörning: Rörelselagar samt kraft- och momentjämvikt. Rullfriktion och luftmotstånd. Upphängning. Endimensionell fjädring och dämpning. Laddning av elbilar. Begrepp som: körcykel, energi, effekt och moment. Nuvarande och framtida perspektiv från fordonsindustrin. Elbilen i samhället: problem, begränsningar och möjligheter. Elbilens historia och utveckling. Elbilen ur ett miljömässigt, samhälleligt och etiskt perspektiv.
Undervisning
Föreläsningar, lektioner, samt en beräkningslaboration. Praktisk demonstration av körning med en elbil.
Examination
Skriftlig tentamen och laboration.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.