Miljö och klimat i förändring

10 hp

Kursplan, Grundnivå, 1GV172

Kod
1GV172
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Geovetenskap G1F, Miljövetenskap G1F
Betygsskala
Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 7 maj 2024
Ansvarig institution
Institutionen för geovetenskaper

Behörighetskrav

15 hp i miljövetenskap, geovetenskap eller biologi alternativt 15 hp genomgångna kurser i hållbar energiomställning.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för naturliga miljö- och klimatförändringar som skett över olika tidskalor
  • förklara hur miljö- och klimatförändringar i modern tid är kopplade till mänsklig aktivitet och hur dessa förändringar påverkar samhället
  • redogöra för centrala miljövetenskapliga begrepp
  • beskriva internationella ramverk, mål och strategier som används i arbetet för att hantera och begränsa miljö- och klimatförändringar  
  • muntligt och skriftligt redovisa ett grupparbete

Innehåll

Kursen beskriver inledningsvis processer bakom naturliga variationer i miljö och klimat i ett historiskt perspektiv. Kursen granskar sedan miljö- och klimatförändringar under det senaste århundradet och deras samhälleliga konsekvenser. Hur människan påverkar och påverkas av miljö och klimat analyseras och behandlas utifrån centrala miljövetenskapliga begrepp så som social-ekologiska system, resiliens och antropocen. Kursen tar därefter upp hur effekterna av miljö- och klimatförändringarna hanteras genom internationella förhandlingar och samarbeten. Fokus ligger på hur arbetet går till i praktiken samt de olika ramverk, mål och strategier som används och utvecklas, t.ex. inom FN:s olika råd och forskarpaneler.

Undervisning

Kursen innehåller föreläsningar, övningar, seminarier och projektarbete i grupp.

Examination

Examination är uppdelad på en skriftlig tentamen (4 hp), övningar och seminarier (3 hp) samt ett kursprojekt med muntlig och skriftlig redovisning (3 hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin