Ledarskapsutbildning II: Hälso- och sjukvårdens styrning och organisation
Kursplan, Avancerad nivå, 3AM020
- Kod
- 3AM020
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Medicinsk vetenskap A1F
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Programkommittén för läkarprogrammet, 16 oktober 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
För tillträde till termin 11 krävs att alla högskolepoäng från terminerna 1-9 är avklarade.
Utbildningen följer en bunden studiegång, vilket innebär att kurserna skall läsas i en fastställd ordning.
Mål
Syftet med kursen är att studenterna skall tillägna sig teoretiska såväl som praktiska kunskaper om hur hälso- och sjukvården styrs och organiseras i Sverige samt hur man bedriver kvalitets- och verksamhetsutveckling på ett effektivt sätt.
Efter avslutad kurs ska studenten ha förmåga att:
- beskriva och reflektera kring den värdegrund och de målsättningar som gäller för den svenska hälso- och sjukvården, samt redogöra för dess historiska framväxt (PU ledarskap & samarbete)
- beskriva och redogöra för den svenska hälso- och sjukvårdens struktur, och organisation och styrning på nationell-, region-, och sjukhusnivå, samt jämföra och diskutera skillnader gentemot sjukvårdssystem i andra länder (PU ledarskap & samarbete)
- beskriva och redogöra för hur hälso- och sjukvården i Sverige finansieras, samt redogöra för grundläggande hälsoekonomiska begrepp (PU ledarskap & samarbete)
- redogöra för relevanta lagar och regelverk inom hälso- och sjukvården samt kunna reflektera över deras tillämpning i det kliniska arbetet (PU ledarskap & samarbete)
- beskriva olika metoder för kvalitets- och patientsäkerhetsarbete (PU ledarskap & samarbete)
- använda verktyg för kvalitets- och verksamhetsutveckling (PU ledarskap & samarbete)
- diskutera läkares roll i verksamhetsutveckling och i förändringsledarrollen, samt beskriva hur man på ett konstruktivt sätt kan arbeta med kommunikation i förändringsprocesser (PU ledarskap & samarbete)
Innehåll
Under kursen introduceras studenterna till grundläggande teorier och praktiska modeller om hälso- och sjukvårdens organisation, styrning och utveckling, samt metoder för kvalitets- och verksamhetsutveckling. Dessa kunskaper är av betydelse för förmågan att fungera professionellt som ledare i det dagliga medicinska arbetet.
Undervisning
Undervisningen är huvudsakligen teoretiskt baserad och sker i form av interaktiva föreläsningar som varvas med praktiska övningar, seminarier och gruppundervisning i halvklass. Förutom föreläsningar är samtliga moment obligatoriska.
Examination
För godkänd kurs krävs godkänt deltagande vid obligatoriska undervisningsmoment, samt godkänd skriftlig tentamen.
Studerande som underkänts på ett tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra (4) gånger (=totalt fem (5) tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av så kallad blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle. Den studerande har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.
Student som underkänns eller uteblir från obligatoriskt moment får genomföra momentet vid ett senare tillfälle under terminen eller om det inte är praktiskt möjligt att ordna ett ersättningstillfälle med en rimlig arbetsinsats, nästföljande termin. Alternativt kan, där examinator bedömer så är förenligt med målet med det obligatoriska momentet, studenten göra en ersättningsuppgift som ska godkännas av examinator.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.