Ledningssystem, livscykelanalys och hållbarhet

10 hp

Kursplan, Grundnivå, 1TG292

Kod
1TG292
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Industriell teknik G1F
Betygsskala
Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 5 februari 2025
Ansvarig institution
Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Behörighetskrav

Projektledning och ledarskap. Genomgången kurs Samhällsförändring, ledarskap och deltagande.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • förklara FN:s hållbarhetsmål och svenska miljömål,
  • beskriva förhållningssätt för ökad hållbarhet genom olika energi- och miljöledningssystem, med fokus på International Standards Organization (ISO) 14001,
  • förklara ledningssystem och direktiv kopplade till CSR och antikorruptionsarbete,
  • förklara begreppet med integrerade ledningssystem samt dess för- och nackdelar,
  • förklara användningen av Global Reporting Initiative (GRI) för hållbarhetsrapportering,
  • beskriva olika typer av miljöpåverkan för produkter,
  • genomföra en förenklad livscykelanalys (LCA).

Innehåll

Drivkrafter för hållbar utveckling och hur de relateras till organisationers ansvar. FN:s hållbarhetsmål och svenska miljömål. Ledningssystemens koppling till hållbar utveckling. Styrning och ledning med utgångspunkt från de krav som finns i energi- och miljöledningssystem, med fokus på ISO 14001 och jämföra dess likheter och skillnader. Hållbarhetsrapportering. Företagens sociala ansvar, CSRD. System för att förhindra korruption. Produkters miljöpåverkan. Grunder i livscykelanalys.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier, övningar och grupparbete.

Examination

Momentvisa skriftliga inlämningsuppgifter och aktivt deltagande i workshops.

Moment 1: Ledningssystem (3 hp),

Moment 2: Livscykelanalys (3 hp),

Moment 3: Hållbarhet (4 hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om riktat pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin