Logopedi vid störningar i språk-, läs- och skrivutveckling hos barn i skolåldern
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 3LG217
Det finns en senare version av litteraturlistan.
KURSLITTERATUR
Litteratur
- Bjar, Louise; Liberg, Caroline, Barn utvecklar sitt språk., Lund, Studentlitteratur, 2003Obligatorisk (Kapitel 13.)
- Björnström, Markus, Värt att veta om dyskalkyli, 1. uppl., Stockholm, Natur & kultur, 2012Obligatorisk
- Kamhi, Alan G.; Catts, Hugh W., Language and reading disabilities, 3. ed., Harlow, Pearson education limited, 2014Obligatorisk (Kapitel 1–4.)
- Dehaene, Stanislas, Reading in the brain: the science and evolution of a human invention, New York, Viking, 2009Obligatorisk (Kapitel 5 och 6.)
- Ericson, Britta, Utredning av läs- och skrivsvårigheter, 4. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk (Kapitel 2, 4, 5, 6, 10 och 11.)
- Galaburda, Albert M. m.fl., From genes to behavior in developmental dyslexia, Ingår i: Nature.: Neuroscience, vol. 9, 2006, s. 1213–1217Obligatorisk
- Genesee, Fred; Paradis, Johanne; Crago, Martha B., Dual language development and disorders: a handbook on bilingualism and second language learning, Baltimore, Paul H. Brookes Pub. Co., c2004Obligatorisk (Kapitel 7.)
- Hartelius, Lena m.fl., Logopedi, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2008Obligatorisk (Kap 12 och 13.)
- Klingberg, Torkel, Den lärande hjärnan: om barns minne och utveckling, 1. utg., Stockholm, Natur & kultur, 2011Obligatorisk
- Myrberg, Mats, Dyslexi: en kunskapsöversikt, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2007Obligatorisk
- Ramus, Franck, Neurobiology of dyslexia: a reinterpretation of the data, Ingår i: Trends in neurosciences., vol. 27, nr. 12, 2004, s. 720–726Obligatorisk
- Ramus, Franck; Szenkovits, Gayanesh, What phonological deficit?, Ingår i: The quarterly journal of experimental psychology, vol. 61, nr. 1, 2008, s. 129–141Obligatorisk
- Modell för utredning av läs- och skrivsvårigheter, Svenska Dyslexiföreningen, 2012, FulltextObligatorisk
Referenslitteratur och hemsidor
- Autismforum, Stockholms läns landsting, Webbplats (Kunskapscenter för autism och Aspergers syndrom.)
- Bjar, Louise; Frylmark, Astrid, Barn läser och skriver: specialpedagogiska perspektiv, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009 (Kapitel 3, 5–10, 12.)
- Neurospykiatriska-funktionsnedsattningar, Landstinget i Uppsala län, Faktablad från Infoteket (Infoteket innehåller information om ADHD, Aspergers syndrom, autism, förvärvade hjärnskador i vuxen ålder, svårigheter med språk/
tal/ dyslexi, Tourettes syndrom/ tvångssyndrom, rörelsehinder, utvecklingsstörning, flerfunktionshinder, syn- och hörselskador, psykoser, personlighetsstörningar, ätstörningar, depression och ångestsjukdomar.) - Språk- och kommunikationssvårigheter, Landstinget i Uppsala län, Faktablad från Infoteket
- Attwood, Tony, Den kompletta guiden till Aspergers syndrom, 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011
- Eriksson, Elias, ADHD/DAMP: en uppdatering, 2., [uppdaterade och kompletterade] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007
- Det hänger på språket: lärande och språkutveckling i grundskolan, Lund, Studentlitteratur, 2006
- Elliott, Julian; Grigorenko, Elena L., The dyslexia debate, New York, NY, Cambridge University Press, 2014
- Vellutino, F; Fletcher, J; Snowling & Scanlon, D, Specific reading disabilities (dyslexia): what have we learned in the last four decades. (Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45, 2–40.)
- Frylmark, Astrid, Språklekar i skolan: övningar i språklig förmåga och medvetenhet för elever med läs och skrivsvårigheter/dyslexi, 5. tr., Härnösand, OrdAF, 2006
- Gillberg, Christopher, Ett barn i varje klass: om ADHD och DAMP, 2., [rev.] uppl., Stockholm, Cura, 2005
- Hedenius, Martina, Procedural and declarative memory in children with developmental disorders of language and literacy, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 2013 (Dissertation Uppsala University. ISBN 1651–6206.)
- Høien, Torleiv; Lundberg, Ingvar, Dyslexi: från teori till praktik, 1. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 1999
- Juul, Kirsten, Barn med uppmärksamhetsstörningar: en handledning för lärare och annan pedagogisk personal, Lund, Studentlitteratur, 2005
- Kadesjö, Björnd 1945-, Barn med koncentrationssvårigheter, 3. uppl., Stockholmb Liber,c 2008, Liber, 2008
- Kalnak, Nelli, Family history, clinical marker and reading skills in children with specific language impairment, Stockholm, Karolinska Institutet, 2014
- Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa: svensk version av International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF), Stockholm, Socialstyrelsen, 2003
- Martin, Deidre, Speech and language difficulties in the classroom, 2. ed., London, David Fulton, cop. 2003
- Sjöberg, Malena; Sjöberg, Julia, Ibland låtsas jag att jag förstår: en bok om elever med språkstörning, Stockholm, Afasiförbundet i Sverige, cop. 2007
- Stackhouse, Joy; Wells, Bill, Children's speech and literacy difficulties.: [1] a psycholinguistic framework, London, Whurr Publishers, 1997
- Riksförbundet Attention, Webbplats (Riksförbundet Attention är en intresseorganisation för människor med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar såsom ADHD, Aspergers syndrom, Tourettes syndrom och OCD.)
- Alternativa länkverktyg, Uppsala kommun: Skoldatateket i Uppsala
- Läs- och skrivsvårigheter/dyslexi i grundskolan, Stockholm, Skolinspektionen, 2011 (Kapitel 3 och 4 (resultat och diskussion).)
- Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet, [reviderad upplaga], Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, 2007
- Helander, Per, Möjligheter med hinder: rapportsamling om grav språkstörning: [specialpedagogik med inriktning mot grav språkstörning, 30 hp], Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2009-2010
- Söderqvist, Tord, Alternativa verktyg för tillgänglighet och delaktighet: implementering och användning av IT i klassrummet, Stockholms universitet: Specialpedagogiska institutionen, 2012, Fulltext (Examensarbete)
- Tunmer, William, Defining dyslexia, Ingår i: Journal of learning disabilities., vol. 43, nr. 3, 2010, s. 229–243
- Vernersson, Inga-Lill, Specialpedagogik i ett inkluderande perspektiv, 2., [uppdaterad och utök.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007
- von Mentzer, Cecilia, Uttal och stavning: granskning av stavningsförmågan hos nio barn med uttalssvårigheter, Karolinska institutet: Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik, 2005 (Magisteruppsats i logopedi)
- Dyslexi-hjälp saknar ofta forskningsstöd, Sveriges radio: Vetandets värld, 2014, Lyssna på programmet
- Åsberg, Jakob, Patterns of language and discourse comprehension skills in school-aged children with autism spectrum disorders, Ingår i: Scandinavian journal of psychology, vol. 51, nr. 6, 2010, s. 534–539
Tillkommer artiklar och informationsmaterial.
Med reservation för förändringar inför kurstillfället.
* Obligatorisk