Logopedi vid störningar i språk-, läs- och skrivutveckling hos barn i skolåldern

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG217

Kod
3LG217
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 12 april 2016
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

För tillträde till termin 4 krävs 78 godkända hp från programkurser från tidigare terminer. Obligatoriska moment godkända i Barnlogopedi I 7,5 hp. Genomgångna kurser i Pediatrik, barnneurologi, barn- och ungdomspsykiatri 6 hp, Neurolingvistik I, Läsning och skrivning 7,5 hp och Klinisk Barnlogopedi I 7,5 hp. Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.

Mål

Efter genomgången teoretisk kurs skall studenten kunna

  • beskriva hur symptom på språkstörning kan manifesteras hos barn i skolåldern.
  • beskriva, särskilja och diagnosticera undergrupper av språk-, läs-, skriv-, och räknesvårigheter hos barn med utgångspunkt i aktuell forskning och klinisk konsensus.
  • beskriva och diskutera neurologiskt förankrade förklaringsmodeller för störningar i språk-, läs- och skrivutveckling hos barn i skolåldern.
  • redogöra för neuropsykiatrisk komorbiditet vid störningar i språk-, läs- och skrivutveckling hos barn i skolåldern.
  • redogöra för hur flerspråkighet kan inverka på språk-, läs-, och skrivsvårigheter.
  • föreslå och motivera evidensbaserade behandlingsformer och kompensatoriska pedagogiska åtgärder för barn med störningar i språk-, läs- och skrivutveckling.

Innehåll

Kursen bygger vidare på kunskaper från Barnlogopedi I samt kurserna i pediatrik, neurolingvistik och neuropsykologi. Kursen ger en teoretisk översikt avseende

  • symptom på störningar i språk-, läs- och skriv- samt räkneutveckling hos barn i skolåldern.
  • neurologiska förklaringsmodeller till störningar i språk-, läs- och skrivutveckling hos barn utifrån aktuell forskning.
  • neuropsykiatrisk komorbiditet vid störningar i språk-, läs- och skrivutveckling hos barn utifrån aktuell forskning.
  • logopedisk utredning av språk-, läs- och skrivförmåga hos en- och flerspråkiga barn i skolåldern.
  • evidensbaserade behandlingsformer och kompensatoriska pedagogiska åtgärder för barn med störningar i språk-, läs- och skrivutveckling.

Observation av ett 2 år gammalt barn.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier med övningar samt casearbete.

Barnobservation i hemmiljö.

Kursen kan komma att ges på engelska.

Examination

Studenten visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. För godkänd kurs krävs både deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Föreskrifter om examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart. Examinationen är målrelaterad och studenten förväntas i muntlig och/eller skriftlig form kunna redovisa sina kunskaper på samtliga kursmål. Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.

För godkänd kurs krävs:

  • godkänt resultat på alla obligatoriska undervisningsmoment
  • godkänd tentamen

Studenten som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra gånger (totalt fem tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

Den studerande har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin