Normer och värden i utbildning och undervisning
7,5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE068
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Agyeman, Julian.; Bullard, Robert D.; Evans, Bob, Just sustainabilities: development in an unequal world, 1st MIT Press ed., Cambridge, Mass., MIT Press, 2003Obligatorisk
- Dewey, John, Experience and education, [New ed.], New York, Simon & Schuster, 1997Obligatorisk ((s. 5–91) 86 s.)
- Dewey, John, Moral principles in education, [New ed.], Carbondale, Southern Illin. Univ. P., cop. 1975Obligatorisk
- Kant, Immanuel, On education, New York, Dover Publications, 2003Obligatorisk (100 s. Valda delar)
- Kumashiro, Kevin K, Troubling education: queer activism and anti-oppressive education, New York, RoutledgeFalmer, 2002Obligatorisk
- Noddings, Nel, Caring: a feminine approach to ethics & moral education, Berkeley, Univ. of California Press, cop. 1984Obligatorisk ((100 s.) Valda delar)
- Skola i normer, Malmö, Gleerup, 2008Obligatorisk
- Smith, Elizabeth; Blocker, H.Gene, Applied social and political philosophy, London, Prentice Hall, 1994Obligatorisk (Valda delar)
- Todd, Sharon, På väg mot ofullkomlighetens pedagogik: mänskligheten och kosmopolitismen under omprövning, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2010Obligatorisk (100 s. Valda delar)
- Carr, David; Steutel, Jan, Virtue ethics and moral education, London, Routledge, 1999Obligatorisk (100 s. Valda delar)
Valbar litteratur
- Edling, Silvia, Att vilja andra väl är inte alltid smärtfritt: - strävan att motverka kränkningar och förtryck i skolan, Studentlitteratur AB, 2012 (150 s. Valda delar)
- Ekerwald, Hedvig; Säfström, Carl-Anders, Levd demokrati?: skola och mobbning i ungdomars liv, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2012 (s. 33–49. 16 s.)
100 sidor tillkommer enligt lärares anvisningar.
Totalt ca 1200 s.
* Obligatorisk