Andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 5NS193
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Litteratur
- Damber, Ulla, Om tidig läsutveckling i det mångspråkiga samhället, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Obligatorisk
- Gibbons, Pauline, Lyft språket, lyft tänkandet: språk och lärande, 2., uppdaterade uppl., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2013Obligatorisk
- Hedman, Christina, Flerspråkig elev med dyslexi?, Ingår i: Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012, s. 98–128Obligatorisk
- Hedman, Christina, Läsutveckling hos flerspråkiga, Ingår i: Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012, s. 78–97Obligatorisk
- Hägerfeldt, Gun; Dabeski, Goce; Söderström Lareu, Monica, Greppa språket: ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet, Stockholm, Skolverket, 2011Obligatorisk
- Johansson, Britt; Sandell Ring, Anniqa, Låt språket bära - språk- och kunskapsutveckling i skolans alla ämnen, Ingår i: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, s. 96–115Obligatorisk
- Kuyumcu, Eija, Genrepedagogik som verktyg i språk- och kunskapsutvecklande undervisning och lärande, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Obligatorisk
- Lidberg, Caroline, Genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv, Ingår i: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, s. 303–317Obligatorisk
- Magnusson, Ulrika, Skrivande på ett andraspråk, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Obligatorisk
- Olofsson, Mikael, Genrepedagogik med lärare i gymnasieskolan och vuxenutbildningen, Ingår i: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, s. 247–269Obligatorisk
- Reichenberg, Monica, Vägar till läsförståelse: texten, läsaren och samtalet, 1. uppl., Stockholm, Natur & kultur, 2008Obligatorisk
- Schleppegrell, Mary J, Functional grammar in the classroom, Ingår i: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, s. 79–96Obligatorisk
- Sellgren, Mariana, Ämnesundervisning för flerspråkiga elever – integrering av språk och innehåll, Ingår i: Stärkta trådar: flerspråkiga barn och elever utvecklar språk, litteracitet och kunskap: utvärdering av Stockholms stads storstadssatsning - målområde språkutveckling och skolresultat, Spånga, Rinkeby språkforskningsinstitut, 2005, s. 200–295Obligatorisk
- Wedin, Åsa, Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk
Referenslitteratur
Huvudgruppen saknar information.
* Obligatorisk