Andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 5NS193
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Litteratur
- Bøyesen, Liv, Flerspråkighet och läs- och skrivsvårigheter, Ingår i: Det hänger på språket: lärande och språkutveckling i grundskolan, Lund, Studentlitteratur, 2006Obligatorisk (s. 401–431)
- Damber, Ulla, Om tidig läsutveckling i det mångspråkiga samhället, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Obligatorisk
- Gibbons, Pauline, Lyft språket, lyft tänkandet: språk och lärande, 2., uppdaterade uppl., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2013Obligatorisk
- Greppa språket: ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet, 2. uppl., Stockholm, Skolverket, 2012 (Huvudsakligen kap. 3–6)
- Hedman, Christina, Flerspråkig elev med dyslexi?, Ingår i: Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012, s. 98–128Obligatorisk
- Hedman, Christina, Läsutveckling hos flerspråkiga, Ingår i: Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012, s. 78–97Obligatorisk
- Johansson, Britt; Sandell Ring, Anniqa, Låt språket bära - språk- och kunskapsutveckling i skolans alla ämnen, Ingår i: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, s. 96–115Obligatorisk
- Lidberg, Caroline, Genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv, Ingår i: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, s. 303–317Obligatorisk
- Magnusson, Ulrika, Skrivande på ett andraspråk, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Obligatorisk
- Olofsson, Mikael, Genrepedagogik med lärare i gymnasieskolan och vuxenutbildningen, Ingår i: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, s. 247–269Obligatorisk
- Reichenberg, Monica; Fröhling, Thomas, Vägar till läsförståelse: texten, läsaren, samtalet, 2., [uppdaterade] uppl., Stockholm, Natur & kultur, 2014Obligatorisk
- Samuelsson, Stefan, Skriftspråklig utveckling och dyslexi, Ingår i: Det hänger på språket: lärande och språkutveckling i grundskolan, Lund, Studentlitteratur, 2006Obligatorisk (S. 373–400)
- Schleppegrell, Mary J, Functional grammar in the classroom, Ingår i: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, s. 79–96Obligatorisk
- Sellgren, Mariana, Den dubbla uppgiften: tvåspråkiga elever i skolans mellanår arbetar med förklarande genre i SO, Stockholm, Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, 2011Obligatorisk (105 sidor (utvalda sidor läses))
- Wedin, Åsa, Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk
Referenslitteratur
Huvudgruppen saknar information.
* Obligatorisk