Specialpedagogik som kunskapsområde och forskningsfält I
7,5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4DI082
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Ahlberg, Ann, Specialpedagogisk forskning: en mångfasetterad utmaning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk
- Dyson, Alan, A response to Göransson and Nilholm, European Journal of Special Needs Education 29:3, 2014 (s. 281–282)
- Florian, Lani, What counts as evidence of inclusive education?, European Journal of Special Needs Education 29:3, 2014 (s. 286–294)
- Haug, Peder, Empirical shortcomings? A comment of Kerstin Göransson and Claes Nilholm 'Conceptual diversities and empirical shortcomings - a critical analysis of research on inclusive education´, European Journal of Special Needs Education 29:3, 2014 (s. 283–285)
- Göransson, K; Nilholm, C, Conceptual Diversities and Empirical Shortcomings - A Critical Analysis of Research on Inclusive Education, European Journal of Special Needs Education 29:3, 2014 (s. 265–280)
- Göransson, Kerstin; Nilholm, Claes, A continuing need for conceptual analysis into research on inclusive education: response to commentators, European Journal of Special Needs Education 29:3, 2014 (s. 295–296)
- Lindqvist, G; Rodell, A, Stöd och anpassningar. Att organisera särskilda insatser., Stockholm: Gothia fortbildning, 2015 (Endast för studenter på Speciallärarprogrammet 140 s.)
- Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram, Stockholm, Skolverket, 2014 (80 s.)
- Vetenskapsrådet, Tre forskningsöversikter inom området specialpedagogik/inkludering. Delrapport från SKOLFORSK-projektet, Vetenskapsrådet, 2015 (210 s.)
- Isaksson, Joakim, Spänningen mellan normalitet och avvikelse: om skolans insatser för elever i behov av särskilt stöd, Umeå, Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet, 2009
- Takala, M; Hausstätter, R, Can special education make a difference? exploring the differences of special educational systems between finland and norway in relation to the PISA results, Scandinavian Journal of Disability Research 13(4), 2011 (DOI: 10.1080/
15017419.2010.507372 s. 271–281) - Jimerson, Shane R.; Burns, Matthew K.; VanDerHeyden, Amanda M., Handbook of Response to Intervention: The Science and Practice of Assessment and Intervention, Boston, MA, Springer, 2007
Dessutom läses, i samråd med kursansvarig lärare, en valfri avhandling samt artiklar. Totalt ca 1000 sidor.
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2020
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2019
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2016, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2016, version 1
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2014
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013, version 1
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2010, version 3
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2010, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2010, version 1