Kvalificerade samtal i pedagogisk verksamhet

7,5 hp

Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE153

Det finns en senare version av litteraturlistan.

Huvudgrupp 1

  • Asp-Onsjö, Lisa, Elevdokumentation och föräldrainflytande och motsånd i den svenska skolan, Utbildning & Demokrati, Vol. 21, nr 3., 2012 (s. 71–90)
  • Engquist, Anders, Samtalsmetodik för alla professioner, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015
  • Hjörne, Eva, Negotiating the 'problem-child'. Child identity, parenting, and institutional agendas. Qualitative Social Work 4/4, Qualitative Social Work 4/4, 2005 (s. 489–507. (18 s.))
  • Hylander, Ingrid, Elevhälsa i retorik och praktik, Vetenskapsrådet, 2011 (https://www.youtube.com/watch?v=EGSN20_22Og)
  • Handledning i pedagogiskt arbete, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007 (Kapitel; 4, 8, 9 och 12 (107 s.))
  • Selander, Ulla-Britt; Selander, Staffan, Professionell handledning, 2., [utvidgade och rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007
  • Sundqvist, Christel, Den samarbetande läraren: lärarhandledning och samundervisning i skolan, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014
  • Thomson, C, Collaborative Consultation to Promote Inclusion: Voices from the Classroom, International Journal of Inclusive Education, 17 (18), 2013 (s. 882–894)
  • Evaldsson, A; Karlsson, Y, Shaping marginalized identities and indexing deviant behaviours in a special education needs unit., Rotterdam: Sense Publishers, 2012 (Ingår i: Eva Hjörne, Geerdina van der Aalsvoort & Guida de Abreu (red.), Learning, social interaction and diversity, (pp. 119–138)(19 s.))
  • Hjörne, E; Evaldsson, A, Att normalisera de marginaliserade: Om motstånd och kategoriseringsarbete i specialpedagogisk praktik i Sverige, Utbildnings och Demokrati, 21(3): 5-12, 2012 (8 s.)

Totalt 1374 s.

Välj en av följande böcker (ca 200 s.)

Välj en av följande avhandlingar (ca. 250 s.)

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin