Kvalificerade samtal i pedagogisk verksamhet
7,5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE153
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Asp-Onsjö, Lisa, Elevdokumentation och föräldrainflytande och motsånd i den svenska skolan, Utbildning & Demokrati, Vol. 21, nr 3., 2012 (s. 71–90)
- Engquist, Anders, Samtalsmetodik för alla professioner, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015
- Hjörne, Eva, Negotiating the 'problem-child'. Child identity, parenting, and institutional agendas. Qualitative Social Work 4/4, Qualitative Social Work 4/4, 2005 (s. 489–507. (18 s.))
- Hylander, Ingrid, Elevhälsa i retorik och praktik, Vetenskapsrådet, 2011 (https:/
/ www.youtube.com/ watch?v=EGSN20_22Og) - Handledning i pedagogiskt arbete, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007 (Kapitel; 4, 8, 9 och 12 (107 s.))
- Selander, Ulla-Britt; Selander, Staffan, Professionell handledning, 2., [utvidgade och rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007
- Sundqvist, Christel, Den samarbetande läraren: lärarhandledning och samundervisning i skolan, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014
- Thomson, C, Collaborative Consultation to Promote Inclusion: Voices from the Classroom, International Journal of Inclusive Education, 17 (18), 2013 (s. 882–894)
- Evaldsson, A; Karlsson, Y, Shaping marginalized identities and indexing deviant behaviours in a special education needs unit., Rotterdam: Sense Publishers, 2012 (Ingår i: Eva Hjörne, Geerdina van der Aalsvoort &
Guida de Abreu (red.), Learning, social interaction and diversity, (pp. 119–138)(19 s.)) - Hjörne, E; Evaldsson, A, Att normalisera de marginaliserade: Om motstånd och kategoriseringsarbete i specialpedagogisk praktik i Sverige, Utbildnings och Demokrati, 21(3): 5-12, 2012 (8 s.)
Totalt 1374 s.
Välj en av följande böcker (ca 200 s.)
- Heidegren, Carl-Göran, Erkännande, 1. uppl., Malmö, Liber, 2009
- Hilmarsson, Hilmar Thór, Samtalet med känslomässig intelligens, 4., uppdaterade uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012
- Kinge, Emilie; Lindelöf, Inger, Barnsamtal: den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter, Lund, Studentlitteratur, 2008
- Rautalinko, Erik, Samtalsfärdigheter: stöd för vägledning och ledarskap, Stockholm, Liber, 2007
- Hägg, Kerstin.; Kuoppa, Svea Maria., Professionell vägledning: med samtal som redskap, Enskede, TPB, 2007
Välj en av följande avhandlingar (ca. 250 s.)
- Bladini, Kerstin, Handledning som verktyg och rum för reflektion: en studie av specialpedagogers handledningssamtal, Karlstad, Institutionen för utbildningsvetenskap, 2004
- Möllås, Gunvie, "Detta ideliga mötande": En studie av hur kommunikation och samspel konstituerar gymnasieelevers skolpraktik, Jönköping, Högskolan för lärande och kommunikation, 2009
- Sahlin, Birgitta, Utmaning och omtanke: en analys av handledning som en utvidgad specialpedagogisk funktion i skolan med utgångspunkt i tio pionjärers berättelser, Stockholm, HLS Förlag, 2004
- Sundqvist, Christel, Perspektivmöten i skola och handledning: lärares tankar om specialpedagogisk handledning, Åbo, Åbo Akademi, 2012
- Bülow, Pia; Persson Thunqvist, Daniel; Sandén, Inger, Delaktighetens praktik: det professionella samtalets villkor och möjligheter, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2012 (Kapitel: 1, 2, 3, 7, 11 (75 s.))
- Evaldsson, A; Velasquez, A, Maskulina iscensättningar och sociala kategoriseringar i en ADHD grupp., Utbildning och Demokrati, 21(3), 2012 (13–33 (20 s.))