Kvalificerade samtal i pedagogisk verksamhet
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE153
- Kod
- 4PE153
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Specialpedagogik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 14 juni 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Speciallärarprogrammet.
Behörighetskrav
Grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen. Dessutom krävs minst tre års yrkeserfarenhet från förskoleklass, skola eller andra relevanta verksamhetsområden efter avlagd examen.
Mål
Kursen ger en orientering i teorier om kvalificerade samtal. Studenten ska kunna omsätta teoretiska insikter i praktiskt handlande genom att leda och delta i kvalificerade samtal och därmed visa handledningsmetodiska kunskaper och färdigheter.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för relevanta forskningsresultat inom kvalificerade samtal
- diskutera och analysera resultat från forskning och beprövad erfarenhet i relation till yrkesutövning
- visa förmåga att vara en kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor som rör barns och elevers lärande och kunskapsutveckling
- redogöra för och analysera egna värderingar, etiska ställningstaganden och förhållningssätt i samtalsledarrollen
Innehåll
- teorier om forskning om kvalificerade samtal
- beprövad erfarenhet inom området kvalificerade samtal
- genomförande av gruppsamtal och enskilda samtal i pedagogisk verksamhet med tanke på möjliga och motiverade förändringsprocesser
- analys av genomförda samtal i pedagogisk verksamhet
- samundervisningens förutsättningar, villkor och konsekvenser
- reflektion kring samtalets förutsättningar och villkor i skolans verksamhet
- samtalets ramar och möjligheter i skolans pedagogiska verksamhet
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Seminarierna är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen eller skriftlig individuell uppgift och muntliga presentationer.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.