Kvalificerade samtal i pedagogisk verksamhet

7,5 hp

Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE153

Det finns en senare version av litteraturlistan.

Huvudgrupp 1

  • Engquist, Anders, Samtalsmetodik för alla professioner, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015 (134 s.)
  • Hjörne, Eva, Negotiating the 'problem-child'. Child identity, parenting, and institutional agendas. Qualitative Social Work 4/4, Qualitative Social Work 4/4, 2005 (s. 489–507. (18 s.))
  • Handledning i pedagogiskt arbete, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007 (Kapitel; 4, 8, 9, 10 och 12 (107 s.))
  • Sundqvist, Christel, Den samarbetande läraren: lärarhandledning och samundervisning i skolan, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014 (184 s.)
  • Thomson, C, Collaborative Consultation to Promote Inclusion: Voices from the Classroom, International Journal of Inclusive Education, 17 (18), 2013 (s. 882–894 (12 s.))
  • Evaldsson, A; Karlsson, Y, Shaping marginalized identities and indexing deviant behaviours in a special education needs unit., Rotterdam: Sense Publishers, 2012 (Ingår i: Eva Hjörne, Geerdina van der Aalsvoort & Guida de Abreu (red.), Learning, social interaction and diversity, (pp. 119–138)(19 s.))
  • Hjörne, E; Evaldsson, A, Att normalisera de marginaliserade: Om motstånd och kategoriseringsarbete i specialpedagogisk praktik i Sverige, Utbildnings och Demokrati, 21(3): 5-12, 2012 (8 s.)
  • von Ahlefeld Nisser, Désirée, Vad kommunikation vill säga. En iscensättande studie om specialpedagogers yrkesroll och kunskapande samtal., (Diss.) Stockholm: Specialpedagogiska institutionen, 2009Obligatorisk
  • Bladini, Kerstin, Handledning som verktyg och rum för reflektion: en studie av specialpedagogers handledningssamtal, Karlstad, Institutionen för utbildningsvetenskap, 2004Obligatorisk
  • Bülow, Pia; Persson Thunqvist, Daniel; Sandén, Inger, Delaktighetens praktik: det professionella samtalets villkor och möjligheter, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2012Obligatorisk (Kapitel: 1, 2, 3, och 7 (56 s.) Tillgänglig via webben: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:529902/FULLTEXT01.pdf)
  • Evaldsson, A; Velasquez, A, Maskulina iscensättningar och sociala kategoriseringar i en ADHD grupp., Utbildning och Demokrati, 21(3), 2012Obligatorisk (13–33 (20 s.) Tillgänglig via webben: Fulltext via UB.)
  • Hägg, Kerstin; Kuoppa, Svea Maria, Professionell vägledning: med samtal som redskap, 2., [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007Obligatorisk (141 s.)
  • Selander, Ulla-Britt; Selander, Staffan, Professionell handledning, 3., [omarb.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Obligatorisk (78 s.)

Totalt 1351 s.

Utöver detta även:

Ca 100 sidor artiklar m.m. enligt överenskommelse med läraren.

1-2 valbara avhandlingar enligt överenskommelse med läraren.

* Obligatorisk

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin