Svenska som andraspråk A
30 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 5NS186
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Delkurs 1. Skolan i det mångkulturella samhället 7,5 hp
Litteratur
- Axelsson, Monica, Flerspråkighet och lärande, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, s. 547–577Obligatorisk
- Bijvoet, Ellen; Fraurud, Kari, "Rinkebysvenska" och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, s. 369–396Obligatorisk
- Ganuza, Natalia; Hedman, Christina, Modersmålsundervisning, läsförståelse och betyg: Modersmålsundervisningens roll för elevers skolresultat, Ingår i: Nordand: nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, vol. 13, nr. 1, 2018, s. 4–22Obligatorisk
- György-Ullholm, Kamilla, Flerspråkighet, enspråkighet och etnisk identitet, Ingår i: Flerspråkighet, identitet och lärande: skola i ett föränderligt samhälle, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010, s. 23–54Obligatorisk
- Herlitz, Gillis, Svenskar: hur vi är och varför, 1. rev. uppl., Uppsala, Konsultförl./Uppsala Publ. House, 2003Obligatorisk
- Hyltenstam, Kenneth; Milani, Tomasso, Flerspråkighetens sociopolitiska och sociokulturella ramar, Ingår i: Flerspråkighet: en forskningsöversikt, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2012, nr. 5, s. 17–152Obligatorisk (Läses enligt examinators anvisningar)
- Lindberg, Inger, Andraspråksresan, Stockholm, Folkuniversitetet, 2004Obligatorisk
- Lindberg, Inger; Hyltenstam, Kenneth, Flerspråkiga elevers språkutbildning, Ingår i: Symposium 2012: lärarrollen i svenska som andraspråk, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2013Obligatorisk
- Lindberg, Inger, I det nya mångspråkiga Sverige, Ingår i: Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, vol. 18, nr. 2, 2009, s. 9–37Obligatorisk
- Otterup, Tore, Flerspråkighet som resurs, Skolverket, 2018, Tillgänglig härObligatorisk
- Runfors, Ann, Modersmålssvenskar och vi andra: Ungas språk och identifikation i ljuset av nynationalism, Ingår i: Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, vol. 18, nr. 2, 2009, s. 105–126Obligatorisk
- Spetz, Jenny, Debatterad och marginaliserad. Perspektiv på modersmålsundervisningen, Språkrådet, 2014, Tillgänglig härObligatorisk
- Stier, Jonas; Sandström Kjellin, Margareta, Interkulturellt samspel i skolan, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk
- Utbildningen för nyanlända elever, Stockholm, Skolinspektionen, 2014Obligatorisk
- Läroplan och kursplaner för grundskolan, Skolverket, Tillgänglig härObligatorisk
- Läroplan för gymnasieskolan, Skolverket, Tillgänglig härObligatorisk
Stenciler
- Borevi, Karin, Mångfald - grund för samhörighet?, Ingår i: Invandrare och minoriteter: tidskrift för kultur, forskning och debatt = Scandinavian migration and ethnic minority review, nr. 2, 2003Obligatorisk
- Forshage, Patrik, Att arbeta med elevernas olika kulturer i en multikulturell klass, Ingår i: Lisetten, nr. 2, 1998Obligatorisk
Delkurs 2. Svensk grammatik i ett tvärspråkligt perspektiv
- Andersson, Lars-Gunnar, Språktypologi och språksläktskap., 4. uppl., Stockholm, Liber, 2001Obligatorisk
- Ballardini, Kerstin; Stjärnlöf, Sune; Viberg, Åke, Mål: svenska som främmande språk. Svensk grammatik: svensk grammatik på svenska, Stockholm, Natur och kultur, 1986Obligatorisk
- Ekerot, Lars-Johan, Ordföljd, tempus, bestämdhet: föreläsningar om svenska som andraspråk, 2., [utök.] uppl., Malmö, Gleerup, 2011Obligatorisk
- Josefsson, Gunlög, Svensk universitetsgrammatik för nybörjare, 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk
- Källström, Roger, Svenska i kontrast: tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Obligatorisk
- Språkriktighetsboken, 1. uppl., Stockholm, Norstedts akademiska förlag, 2005Obligatorisk
Delkurs 3. Fonetik och muntlig kommunikation
Litteratur
- Abrahamsson, Niclas, Fonologiska aspekter på andraspråksinlärning och svenska som andraspråk, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, s. 85–120Obligatorisk
- Engstrand, Olle, Fonetik light: [lajt]: kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007Obligatorisk
- Garlén, Claes, Svenskans fonologi: [i kontrastiv och typologisk belysning], [Ny utg.], Lund, Studentlitteratur, 1988Obligatorisk
- Kjellin, Olle, Svensk prosodi i praktiken: instruktioner och övningar i svenskt uttal, speciellt språkmelodin, 8. uppl., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 1992Obligatorisk
- Larsson, Lennart, Skepp ohoj!: övningsmaterial i svenskt uttal, Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2005Obligatorisk
- Thorén, Bosse, Funderingar och forskning kring en basprosodisk undervisningsstrategi för uttalsundervisning i svenska som andraspråk, Ingår i: Språklig mångfald och hållbar samhällsutveckling: rapport från ASLA:s höstsymposium Eskilstuna, 9-10 november 2006 = Linguistic diversity and sustainable development: papers from the ASLA symposium in Eskilstuna, 9-10 November, 2006, Uppsala, ASLA, 2007, s. 265–284Obligatorisk
- Thorén, Bosse, Rätt betoning gör dig förstådd, Ingår i: Språktidningen: tidningen som bevakar och bejakar språket, nr. 1, 2009Obligatorisk
- Zetterholm, Elisabeth; Tronnier, Mechtild, Perspektiv på svenskt uttal: fonologi, brytning och didaktik, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2017]Obligatorisk
Referenslitteratur
- Bannert, Robert; Svensson, Lena, På väg mot svenskt uttal, 3. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2004
Delkurs 4. Andraspråksinlärning i teori och praktik
Litteratur
- Abrahamsson, Niclas, Andraspråksinlärning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk
- Abrahamsson, Niclas; Hyltenstam, Kenneth, Mognadsbegränsningar och den kritiska perioden för andraspråksinlärning, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, s. 221–258Obligatorisk
- Ekberg, Lena, Grammatik och lexikon i svenska som andraspråk på nästan infödd nivå, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, s. 259–280Obligatorisk
- Enström, Ingegerd, Ordförråd och ordinlärning - med särskilt fokus på avancerade inlärare, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, s. 169–196Obligatorisk
- Franker, Qarin, Att utveckla litteracitet i vuxen ålder - alfabetisering i en flerspråkig kontext, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, s. 771–816Obligatorisk
- Gibbons, Pauline, Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, Femte upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2018]Obligatorisk
- Holmberg, Per, Text, språk och lärande: Introduktion till genrepedagogik, Ingår i: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, s. 13–27Obligatorisk
- Håkansson, Gisela, Utveckling och variation - en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, s. 151–168Obligatorisk
- Lightbown, Patsy M.; Spada, Nina, How languages are learned, 4. ed., Oxford, Oxford univ. press, 2013
- Philipsson, Anders, Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, s. 121–150Obligatorisk
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2022, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2022, version 1
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2020
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2015, version 3
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2015, version 2
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2015, version 1
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2013