Svenska som andraspråk A
Kursplan, Grundnivå, 5NS186
- Kod
- 5NS186
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Svenska som andraspråk G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 10 juni 2015
- Ansvarig institution
- Institutionen för nordiska språk
Allmänt
Kursen är en fristående kurs. Den samläses med Svenska som andraspråk A inom Ämneslärarprogrammet.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Engelska 6, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Engelska B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A6 c/6 c)
Mål
Delkurs 1. Skolan i det mångkulturella samhället 7,5 hp
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
- redogöra för ämnet svenska som andraspråk i ett historiskt och samhälleligt perspektiv
- beskriva och värdera olika modeller för tvåspråkig undervisning och undervisning för andraspråksinlärare
- problematisera förhållandet mellan språk, identitet, etnicitet
- redogöra för faktorer som påverkar andraspråksinlärning - både på samhällsnivå och individnivå
Delkurs 2. Svensk grammatik i ett tvärspråkligt perspektiv 7,5 hp
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
- redovisa grundläggande kunskaper om grammatisk terminologi
- beskriva svenskans struktur i ett kontrastivt och typologiskt perspektiv samt redogöra för universella respektive språkspecifika drag inom syntax, morfologi och semantik
- analysera svenskt inlärarspråk, särskilt i fråga om grammatisk utveckling
- beskriva hur olika arbetssätt kan användas i grammatikundervisningen
Delkurs 3. Fonetik och muntlig kommunikation 7,5 hp
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
- redovisa grundläggande kunskaper i fonetik och fonologi
- redogöra för svenskans fonologi i ett språkjämförande och typologiskt perspektiv
- analysera och bedöma inlärares uttal
- redogöra för vad kommunikativ språkförmåga innebär och beskriva hur en kommunikativ och funktionell språkundervisning kan utformas
Delkurs 4. Andraspråksinlärning i teori och praktik 7,5 hp
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
- redogöra för centrala termer och begrepp samt modeller och teorier för andraspråksinlärning
- redogöra för och exemplifiera hur olika faktorer kan påverka andraspråksinlärningen
- redogöra för teorier om litteracitet samt läs- och skrivutveckling på ett andraspråk
- analysera inlärares muntliga och skriftliga produktion med avseende på språklig nivå och inlärningsstrategier
- redogöra för och jämföra olika undervisningsmetoder och arbetssätt i ett didaktiskt perspektiv med teoretisk förankring
Innehåll
Kursen syftar till att den studerande ska skaffa sig sådana breda baskunskaper som krävs för att bli en god lärare i svenska som andraspråk. Kursen behandlar svenskans struktur och andraspråksinlärning i ett teoretiskt och didaktiskt perspektiv. Därutöver belyses språklig variation, identitet samt attityder till flerspråkighet. I kursen ingår också yrkesrelaterade inslag såsom studiebesök, auskultationer och lektionsplaneringar. Kursen består av fyra delkurser à 7,5 hp: Skolan i det mångkulturella samhället, Svensk grammatik i ett tvärspråkligt perspektiv, Fonetik och muntlig kommunikation samt Andraspråksinlärning i teori och praktik.
Delkurs 1. Skolan i det mångkulturella samhället, 7,5 hp
Delkurs 2. Svensk grammatik i ett tvärspråkligt perspektiv, 7,5 hp
Delkurs 3. Fonetik och muntlig kommunikation, 7,5 hp
Delkurs 4. Andraspråksinlärning i teori och praktik, 7,5 hp
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarie- och gruppövningar. Obligatoriska moment och skrivuppgifter förekommer samt även andra självständiga arbeten och fältstudier.
Examination
Kursen examineras genom seminarier samt genomförande av muntliga och skriftliga uppgifter och prov. I alla skriftliga arbeten bedöms studentens förmåga att skriva korrekt och funktionell sakprosa, anpassad till situation och genre. Student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2024
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015, version 4
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015, version 3
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013