Specialpedagogik som kunskapsområde och forskningsfält I

7,5 hp

Litteraturlista, Avancerad nivå, 4DI082

Det finns en senare version av litteraturlistan.

Huvudgrupp 1

  • Dyson, Alan, A response to Göransson and Nilholm, European Journal of Special Needs Education 29:3, 2014 (s. 281–282)
  • Florian, Lani, What counts as evidence of inclusive education?, European Journal of Special Needs Education 29:3, 2014 (s. 286–294)
  • Haug, Peder, Empirical shortcomings? A comment of Kerstin Göransson and Claes Nilholm 'Conceptual diversities and empirical shortcomings - a critical analysis of research on inclusive education´, European Journal of Special Needs Education 29:3, 2014 (s. 283–285)
  • Göransson, K; Nilholm, C, Conceptual Diversities and Empirical Shortcomings - A Critical Analysis of Research on Inclusive Education, European Journal of Special Needs Education 29:3, 2014 (s. 265–280)
  • Göransson, Kerstin; Nilholm, Claes, A continuing need for conceptual analysis into research on inclusive education: response to commentators, European Journal of Special Needs Education 29:3, 2014 (s. 295–296)
  • Lindqvist, G; Rodell, A, Stöd och anpassningar. Att organisera särskilda insatser., Stockholm: Gothia fortbildning, 2015 (Endast för studenter på Speciallärarprogrammet 140 s.)
  • Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram, Stockholm, Skolverket, 2014 (80 s.)
  • Vetenskapsrådet, Tre forskningsöversikter inom området specialpedagogik/inkludering. Delrapport från SKOLFORSK-projektet, Vetenskapsrådet, 2015 (ss. 1–127, ss. 180–210.)
  • Isaksson, Joakim, Spänningen mellan normalitet och avvikelse: om skolans insatser för elever i behov av särskilt stöd, Umeå, Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet, 2009
  • Jimerson, Shane R.; Burns, Matthew K.; VanDerHeyden, Amanda M., Handbook of Response to Intervention: The Science and Practice of Assessment and Intervention, Boston, MA, Springer, 2007 (kap. 14, ss. 185–212)
  • Mitchell, David, Inkludering i skolan: undervisningsstrategier som fungerar, 1. utg., Stockholm, Natur & Kultur, 2015
  • Hjörne, E, Det har skett en stor förändring hemma: elevidentitet, föräldrars motstånd och ADHD i den svenska skolan, Ingår i: Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, vol. 21, nr. 3, 2012, s. 91–106
  • Åsberg, J; Dahlgren Sandberg, A, Dyslexic, delayed, precocious or just normal? word reading skills of children with autism spectrum disorders: WORK DEADING AND AUTISM, Journal of Research in Reading, 35(1): 20-31, 210 (9 s.)

Dessutom läses, i samråd med kursansvarig lärare, en valfri avhandling samt artiklar. Totalt ca 1000 sidor.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin