Lärande och utveckling, grundlärare 4-6
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE182
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Alakoski, Susanna, Svinalängorna: roman, [Ny utg.], Stockholm, Bonnier, 2007Obligatorisk
- Bouakaz, Laid & Taha, Rehan, Det är deras dröm - inte min!: Om en tonårings kamp i en mångkulturell miljö, Ingår i: En bra början: mottagande och introduktion av nyanlända elever, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014Obligatorisk (17 s)
- Claesson, Silwa, Spår av teorier i praktiken: några skolexempel, 2., [utökade] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007Obligatorisk (17 s)
- Didau, David; Rose, Nick, Klassrumspsykologi: från teori till praktik, Första utgåvan, 2018Obligatorisk (13 s)
- Edling, Christofer; Liljeros, Fredrik, Ett delat samhälle: makt, intersektionalitet och social skiktning, 2. rev. och utök. uppl., Stockholm, Liber, 2016Obligatorisk (Kap. 1–4, kap.8 (107 s))
- Hwang, Philip; Nilsson, Björn, Utvecklingspsykologi, 3., rev. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 2011Obligatorisk (113 s)
- Lindström, Gunnar; Pennlert, Lars-Åke, Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik, 6. uppl., Umeå, Fundo Förlag, 2016Obligatorisk (11 s.)
- Nordberg, Marie, Att vara cool på rätt sätt - cool som distinktion, interaktion och förkroppsligad praktik, Ingår i: Maskulinitet på schemat: pojkar, flickor och könsskapande i förskola och skola, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2008Obligatorisk (21 s)
- Säljö, Roger, Lärande: en introduktion till perspektiv och metaforer, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2015Obligatorisk (150 s)
Dessutom tillkommer aktuell läroplan samt kursplan för grundskolan.
Summa: cirka 1000 sidor
* Obligatorisk