Sociala gruppers utbildningsstrategier
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4UK056
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Sociala gruppers utbildningsstrategier 7,5 hp
- Aarseth, Helene, Fear of Falling - Fear of Fading: the Emotional Dynamics of Positional and Personalised Individualism, Ingår i: Sociology., vol. 52, nr. 5, 2018, s. 1087–1102Obligatorisk (s. 1087–1102 (15 s.))
- Ambjörnsson, Fanny, I en klass för sig: genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer, Stockholm, Ordfront, 2004Obligatorisk
- Börjesson, Mikael, Transnationella utbildningsstrategier vid svenska lärosäten och bland svenska studenter i Paris och New York: Kapitel 1-2, Disputationsuppl., Uppsala, Utbildnings- och kultursociologi, 2005Obligatorisk (s. 181–234, 539–564 (53 s.))
- Bunar, Nihad; Sernhede, Ove, Skolan och ojämlikhetens urbana geografi: om skolan, staden och valfriheten, Göteborg, Daidalos, 2013Obligatorisk
- Forsberg, Håkan, School competition and social stratification in the deregulated upper secondary school market in Stockholm, 2018Obligatorisk (s. 891–907 (16 s.))
- Göransson, Anita; Lidegran, Ida, En gränslös akademi?: vägar till den akademiska toppen med utländsk bakgrund i bagaget, Ingår i: Makten och mångfalden: eliter och etnicitet i Sverige: rapport från Integrationspolitiska maktutredningens forskningsprogram, Stockholm, Fritzes offentliga publikationer :b Justitiedepartementet, 2005, s. 257–284Obligatorisk (27 s.)
- Lidegran, Ida, Utbildningskapital: om hur det alstras, fördelas och förmedlas, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 2009Obligatorisk (s. 11–48, 175–239 (101 s.))
- Palme, Mikael, Det kulturella kapitalet: studier av symboliska tillgångar i det svenska utbildningssystemet 1988-2008, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis (AUU) :b Uppsala universitetsbibliotek [distributör], 2008Obligatorisk (s. 57–95, 259–276 (55 s.))
- Pomerantz, Shauna & Rebecca Raby, "Oh, she's so smart: girls' complex engagements with post/feminist narratives of academic success", Ingår i: Gender and education, vol. 23, nr. 5, 2011, s. 549–564Obligatorisk (15 s.)
- Serre, Delphine & Anne-Cathrine Wagner, For a Relational Approach to Cultural Capital: A Concept Tested by Changes in the French Social Space", Ingår i: The sociological review., vol. 63, nr. 2, 2015, s. 433–450Obligatorisk (17 s.)
- Waddling, Jennifer; Bertilsson, Emil; Palme, Mikael, Struggling with capital: a Bourdieusian analysis of educational strategies among internationally mobile middle class families in Sweden, 2019Obligatorisk (s. 697–716 (19 s.))
- Weenink, Don, "Cosmopolitanism as a Form of Capital: Parents Preparing their children for a Globalizing World": Sociology 2008; pp. 1089-1106Obligatorisk (Artikeln finns upplagd på Studium under ytan Kurslitteratur. Obligatorisk läsning: s. 1089–1106 (14 s).)
Sidomfång: 983 s.
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2024
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2022
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2021
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2018
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2016
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 1
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2010