Flerspråkighetsforskning
7,5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 5NS216
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Abrahamsson, Niclas; Hyltenstam, Kenneth, Age of onset and nativelikeness in a second language: Listener perception versus linguistic scrutiny, Ingår i: Language learning: a journal of research in language studies, vol. 59, nr. 2, 2009, s. 249–306Obligatorisk
- Bhatia, Tej K.; Ritchie, William C., The handbook of bilingualism and multilingualism , Second edition., Chichester, West Sussex, UK, Wiley-Blackwell, 2013Obligatorisk (Ca 50 s. enligt anvisning)
- Bialystok, Ellen; Barac, Raluca, Cognitive effects, Ingår i: The psycholinguistics of bilingualism, Chichester, U.K., Wiley-Blackwell, 2013, s. 192–213Obligatorisk
- Blommaert, Jan; Rampron, Ben, Language and superdiversity, Ingår i: Diversities, vol. 13, nr. 2, 2011, s. 1–21Obligatorisk
- Cavanaugh, Jill, Language ideology revisited, Ingår i: International journal of the sociology of language., vol. 263, 2020, s. 51–57, PdfObligatorisk (S. 51–57.)
- Cenoz, Jasone, Defining multilingualism, Ingår i: Annual review of applied linguistics, vol. 33, 2013, s. 3–18Obligatorisk
- Curdt-Christiansen, Xiao Lan, Conflicting language ideologies and contradictory language practices in Singaporean multilingual families, Ingår i: Journal of multilingual and multicultural development, vol. 37, nr. 7, 2016, s. 694–709Obligatorisk
- Darvin, Ron; Norton, Bonny, Identity and a Model of Investment in Applied Linguistics, Ingår i: Annual review of applied linguistics, vol. 35, 2015, s. 36–56Obligatorisk
- de Groot, Annette, Bilingual memory, Ingår i: The psycholinguistics of bilingualism, Chichester, U.K., Wiley-Blackwell, 2013, s. 171–191Obligatorisk
- Dörnyei, Zoltán, The L2 Motivational Self System, Ingår i: Motivation, language identity and the L2 self, Buffalo, Multilingual Matters, 2009, s. 9–42Obligatorisk
- Heller, Monica, Legitimate language in a multilingual school, Ingår i: Linguistics and education.: an international research journal, vol. 8, 1996, s. 139–157Obligatorisk
- Karrebæk, Martha Sif, 'Don't speak like that to her'!: Linguistic minority childrens's socialization into an ideology of monolinguialism, Ingår i: Journal of sociolinguistics, vol. 17, nr. 3, 2013, s. 355–375Obligatorisk
- May, Stephen, The multilingual turn: implications for SLA, TESOL and bilingual education, New York, Routledge, [2014]Obligatorisk (s. 1–31 och s. 103–122)
- Montrul, Silvina., The acquisition of heritage languages, Cambridge, Cambridge University Press, 2016Obligatorisk (Ca 50 sidor enlig anvisning.)
- Pennycook, Alastair; Otsuji, Emi, Metrolingual multitasking and spatial repertoires: 'Pizza mo two minutes coming', Ingår i: Journal of sociolinguistics, vol. 18, nr. 2, 2014, s. 161–184Obligatorisk
- Schmid, Monika, Languages at play: The relevance of LI attrition to the study of bilingualism, Ingår i: Bilingualism: language and cognition, vol. 13, nr. 1, 2010, s. 1–7Obligatorisk
- Aktürk Drake, Memet m.fl., Språk och stil: tidskrift för svensk språkforskning: Tema Flerspråkighet, Uppsala, Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet, 2021Obligatorisk (Ca 150 sidor enligt anvisning.)
- Martin-Jones, Marilyn; Blackledge, Adrian; Creese, Angela, The Routledge handbook of multilingualism, London, Routledge, 2012Obligatorisk (Ca 50 s. enligt anvisning)
Därutöver tillkommer en aktuell nordisk avhandling inom forskningsfältet flerspråkighet som väljs i samråd med examinator.
* Obligatorisk