Distansutbildningen ledde till ny karriär

Joanna Nordlund tog examen från Kandidatiprogrammet i kvalitet-ledarskap-förbättring år 2022. I dag arbetar hon som konsultchef på Atea Sverige AB där hon ansvarar för rekrytering och utveckling av konsulter samt stöttar kunder i den digitala resan.

Kvinna står bland gröna träd.

Efter många år som verksam inom området träning och hälsa sadlade Joanna om till konsultchef inom IT. Eftersom utbildningen var på distans kunde Joanna börja studera under en föräldraledighet. Foto: Angelica Klang

Var jobbar du och vad gör du där?
Konsultchef på Atea Sverige AB. Jag sitter inom ett affärsområde som heter Information Management. Där har jag hand om kompetens kopplat till projektledare, Verksamhetsutveckling, AI, Säkerhet, IT-arkitektur, Business Intelligence och Automation. I min roll jobbar jag med rekrytering av konsulter, utveckling av konsulterna jag har i min gruppering samt stöttar våra kunder i den digitala resan. Jag sitter även med som stöd i upphandlingar, jobbar i olika samverkansforum med mera.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut?
Det är en otrolig blandning. Vilket är det roliga – jobbet blir aldrig enformigt! Det är allt mellan rekrytering, dialog med konsulter, interna möten för hur vi kan utveckla den interna verksamheten vidare samt kundmöten.

Vid vilket program studerade du och varför valde du att söka just det?
Jag läste Kandidatprogrammet i ledarskap, kvalitet och förbättring. En anledning till att jag valde denna utbildning är att den fanns tillgänglig på distans. Detta var viktigt då jag studerade under min föräldraledighet samt fortsatte mina studier när jag sedan gick tillbaka till arbetet. Sedan valde jag utbildningen för att jag verkligen tyckte att alla kurser verkade så intressanta.

Vad har du tagit med dig från din utbildning?
Jag har tagit med mig att man aldrig är fullärd, det finns verkligen saker att hela tiden utveckla. Jag tar också med mig vikten av att sätta mål, ha en bra struktur och disciplin. Även vikten av att ta hjälp av studiekamrater och skapa bra team att jobba i. Jag tar dessutom med mig att ingenting är omöjligt!

Hur ser dina framtidsplaner ut?
Jag trivs otroligt bra i mitt nuvarande arbete. Så mina planer framåt är att fortsätta utvecklas i min roll som ledare samt lära mig ännu mer inom digitalisering och IT.

Har du något råd till en nybliven alumn eller student som närmar sig examen?
Oj vilken svår fråga ... Låt saker ta tid, gå ut i arbetslivet med öppna armar och se vart det leder. Gå in i en arbetsdag med målet att alltid göra ditt bästa, du vet aldrig i vilka former du träffar på människor i framtiden – du äger ditt varumärke. Ta ansvar!

Berätta om ett favoritminne från din studietid!
Det är väl egentligen de vänner man tar med sig från studietiden. Då jag läste på distans så skedde också många av arbetena och kommunikationen med studiekamrater digitalt. Den person jag arbetade mest med och även skrev examensarbetet med bodde på andra sidan jorden. Det är fascinerande hur nära man kan komma varandra fast man aldrig har träffats i verkliga livet och när man sedan får tillfälle att träffas på riktigt och det känns som man alltid har känt varandra. Det minnet kommer jag alltid att ha med mig.

Fakta om Joanna Nordlund

Examensår: 2022

Karriär i korthet: Jobbat väldigt många år inom träning och hälsa. I och med denna utbildning tog jag steget och modet att kliva in i en ny bransch, vilket blev IT. Verkligen något helt annat men så roligt!

Intressen: Träning och hälsa

Inspireras av: Modiga människor!