Årskurs 7-9
Målet är att djupdyka i ekosystemet insjön, se hur vi människor påverkar och påverkas av den och utifrån egna frågeställningar se sambanden som länkar samman allt liv i sjön. Våra upptäckter kommer att göra oss medvetna om den mångfald vi befinner oss i och hur vi kan bidra till att den finns kvar i framtiden.
Vi jobbar både teoretiskt och praktiskt och tar reda på vad som lever och växer i sjöar och vattendrag och också hur vi gör för att ta reda på och upptäcka mer!
Vi jobbar aktivt med att förankra vår verksamhet i läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. När man jobbar med temat vatten enligt vår modell strävar vi mot målen att eleverna ska:
- lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga
- använda kunskaper från de naturvetenskapliga kunskapsområdena för vidare studier i samhällsliv och vardagsliv
- få kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling
Ämnesspecifika syften för eleverna att sträva mot:
- genomföra systematiska undersökningar i biologi
- använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör ekologisk hållbarhet
- att utveckla kunskaper om biologiska sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att veta mer
För lärare finns det en pedagogisk planering Pdf, 114 kB. [pdf] och exempel på hur ni kan arbeta vidare kring ett besök vid Erkenlaboratoriet och inspirera och väcka intresse hos eleverna. Det finns även möjlighet att rikta innehållet mot följande teman: miljö/hållbar utveckling, klimat och kemi. Utöver det finns ett paket för att följa årstidsvariationer, vilket inkluderar 3 besök vid Erkenlaboratoriet.
Vill du boka?
Hör av dig till Pia Larsson, pia.larsson@ebc.uu.se