Socialmedicin / CHAP
Forskargruppen CHAP är en internationell och tvärvetenskaplig forskargrupp som fokuserar på att förbättra barns, ungdomars och föräldrars psykiska hälsa och välbefinnande genom vetenskap, klinisk utveckling och translationellt arbete.
Beskrivning
CHAP bedriver tillämpad forskning för att främja hälsa och välbefinnande hos barn och familjer. En optimerad användning av hälsointerventioner och sociala insatser för att främja jämlikhet och barns hälsosamma utveckling är centralt för social hållbarhet. CHAP har väletablerade samarbeten med kliniker, nationella och internationella partners från olika discipliner, samt kommuner, regioner, myndigheter och sociala entreprenörer. Vi är därför väl positionerade att fortsätta vara en relevant forskningspartner, utvärderare och kunskapsmäklare i utvecklingen av hälso- och sociala insatser för barn och familjer. Vårt engagemang för att samskapa forskning med våra målgrupper och ge röst åt dem som sällan hörs ger oss en unik position i Sverige.
Om oss
Historik/bakgrund om forskargruppen, hur vi arbetar
Forskningsprojekt
Vi bedriver vår forskning i projektform och ofta i samarbete med kommuner.
Publikationer
Våra senaste vetenskapliga artiklar, böcker, rapporter och avhandlingar.
Uppsala Health Economics (UHE)
UHE är en specialiserad enhet hälsoekonomer inom socialmedicin/CHAP-gruppen
För studenter
Vanliga frågor om att skriva uppsats i vår forskargrupp
Vilka typer av studenter tar er forskargrupp emot?
Vår forskargrupp tillhör institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap och välkomnar studenter från olika utbildningar, såsom folkhälsovetenskap, medicin, sjuksköterskeutbildning, global hälsa, hälsoekonomi med mera. Vi tar emot studenter som skriver masteruppsatser, självständiga arbeten, examensarbeten samt de som genomför praktik och ERASMUS-utbyten.
Hur vanligt är det att studenters arbeten publiceras?
Cirka 80% av våra studenter publicerar vetenskapliga artiklar eller rapporter baserade på sina studentarbeten.
Vilket språk används i forskargruppen?
Vi är en internationell forskargrupp och vårt huvudspråk är engelska. Beroende på handledare och projekt kan man få skriva och få handledning på svenska.
Vad får man för stöd av forskargruppen under sitt studentarbete?Förutom en huvudhandledare får många studenter även en bihandledare från gruppen. Studenter får även möjlighet att bli en del av forskargruppen under en tid och lära sig hantverket med forskning. Det finns möjlighet att presentera sitt arbete på ett forskningsseminarium och få feedback från hela forskargruppen innan slutgiltig inlämning.
Lämnar ni ut material eller data till studenter?
Alla data som samlas in och analyser som görs under studentarbetet ska delas och diskuteras med forskningsansvariga. Eventuella resultat får enbart publiceras i samråd med handledaren.
Vilka förväntningar ställer ni på era studenter?
Vi prioriterar studenter som kan arbeta heltid med sitt projekt och inte reser bort under handledningsperioden. Vi ställer höga krav på våra studenter, men de har också möjlighet att bli en del av vår forskargrupp under handledningstiden och lära sig hantverket med forskning.
Hur går ansökningsprocessen till?
Vi genomför intervjuer med alla studenter som är intresserade av att arbeta med oss. För att anmäla ditt intresse, kontakta vår studentkoordinator Kerstin Edvardsson på e-postadressen kerstin.edvardsson@pubcare.uu.se
Utmärkelser och prestationer
2021:
Psynkpriset – för insatser inom området psykisk hälsa - Uppdrag Psykisk Hälsas (på SKR) styrgrupp har bestämt att tilldela priset till Inna Feldman! Hon har blivit nominerad till 2020 års Psynkpris i kategorin Socioekonomi för hennes arbete med att räkna på ekonomisk lönsamhet i förhållande till förebyggande folkhälsoarbete.
2018:
2016:
Barnombudsmannen i Uppsala, Barnrättspris tilldelades professor Anna Sarkadi och forskargruppen CHAP.
Gruppmedlemmar
Forskningsprojekt
- Att hitta vägar till varandra - Tidiga insatser för språk och kommunikation på Gotland
- Att mäta social hållbarhet bland barn och ungdomar - Mina Svar
- Beräkningsverktyg för sociala investeringar
- Forskning möter konst: Ett kommunikationsprojekt om samskapande forskning
- Healthier Wealthier Families (HWF)
- In My Shoes
- Långsiktiga konsekvenser av psykisk ohälsa och socioekonomisk utsatthet bland förskolebarn
- Psykisk hälsa bland ungdomar på Gotland
- Samskapa forskning – hur gör vi det på ett meningsfullt och etiskt sätt?
- Triumf Hero: Spelbaserad digital lösning (app) för barn och unga
- Vardagsliv och föräldraskap
- ”Föräldraskap med Medvetenhet och Medkänsla” – Stärkt föräldraskapsstöd för blivande föräldrar
- ”Tillsammans för en trygg start” - Ett utökat hembesöksprogram i utsatta områden
- "Trygga grupper": insatser för kvinnor som har upplevt flykt och könsrelaterat våld
Publikationer
Ingår i BMC Public Health, 2024
- DOI för Evaluation of the Teaching Recovery Techniques intervention among newcomer students in Swedish schools: a randomised controlled trial turned into a feasibility study
- Ladda ner fulltext (pdf) av Evaluation of the Teaching Recovery Techniques intervention among newcomer students in Swedish schools: a randomised controlled trial turned into a feasibility study
Ingår i BMC Health Services Research, 2024
Ingår i Journal of Child and Family Studies, 2024
- DOI för “There is a Mental Resistance”: Experiences of Involving Refugee Parents in a Youth Trauma Recovery Program from the Perspective of Participating Youth, Parents and Facilitators
- Ladda ner fulltext (pdf) av “There is a Mental Resistance”: Experiences of Involving Refugee Parents in a Youth Trauma Recovery Program from the Perspective of Participating Youth, Parents and Facilitators
How to Analyze Focus Group Interactions – Development of a Coding Scheme
Ingår i International Journal of Qualitative Methods, 2024
Ingår i PLOS ONE, 2024
- DOI för Mental health status according to the dual-factor model in Swedish adolescents: A cross sectional study highlighting associations with stress, resilience, social status and gender
- Ladda ner fulltext (pdf) av Mental health status according to the dual-factor model in Swedish adolescents: A cross sectional study highlighting associations with stress, resilience, social status and gender
Child behaviour is a main concern for parents of 3-year-olds
Ingår i Acta Paediatrica, s. 1860-1867, 2024
Ingår i Scandinavian Journal of Public Health, 2024
- DOI för Screening for economic hardship at Child Health Care Centres: A qualitative study of stakeholders’ perceptions and experiences of the Healthier Wealthier Families model in Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Screening for economic hardship at Child Health Care Centres: A qualitative study of stakeholders’ perceptions and experiences of the Healthier Wealthier Families model in Sweden
Ingår i Health Expectations, 2024
Promoting positive development among refugee adolescents
Ingår i Journal of research on adolescence, s. 1064-1084, 2023
Multicountry review: developmental surveillance, assessment and care by outpatient paediatricians
Ingår i Archives of Disease in Childhood, s. 153-159, 2023
'They Yell and I Yell Back': Pre-schoolers' Descriptions of Conflict Laden Interactions at Home
Ingår i Journal of Child and Family Studies, s. 3835-3847, 2023
Ingår i International Journal for Equity in Health, 2023
- DOI för Training non-specialists in teaching recovery techniques (TRT) to help traumatised children in humanitarian settings: a qualitative analysis of experiences gained from 20 years of practice
- Ladda ner fulltext (pdf) av Training non-specialists in teaching recovery techniques (TRT) to help traumatised children in humanitarian settings: a qualitative analysis of experiences gained from 20 years of practice
Ingår i Journal of Advanced Nursing, s. 2886-2899, 2023
Ingår i Health Expectations, 2023
Ingår i The Journal of Refugee Studies, 2023
The specialty of social medicine and public health in Sweden: Challenges and future directions"
Ingår i Scandinavian Journal of Public Health, s. 509-512, 2023
Ingår i Acta Paediatrica, s. 787-793, 2023
Ingår i PLOS ONE, 2023
Ingår i Journal of Immigrant and Minority Health, s. 237-240, 2023
Ingår i Clinical Child and Family Psychology Review, 2023
- DOI för Are We Ready to Really Hear the Voices of Those Concerned?: Lessons Learned from Listening to and Involving Children in Child and Family Psychology Research
- Ladda ner fulltext (pdf) av Are We Ready to Really Hear the Voices of Those Concerned?: Lessons Learned from Listening to and Involving Children in Child and Family Psychology Research
Perceptions of the COVID-19 pandemic as demonstrated in drawings of Swedish children aged 4-6 years
Ingår i Acta Paediatrica, s. 1275-1283, 2023
Successful implementation of parenting support at preschool: An evaluation of Triple P in Sweden
Ingår i PLOS ONE, 2022
Ingår i Scandinavian Journal of Public Health, s. 1047-1058, 2022
Ingår i BMJ Paediatrics Open, 2022
Ingår i Children and youth services review, 2022
Ingår i BMC Public Health, 2022
- DOI för Ameliorating Child poverty through Connecting Economic Services with child health Services (ACCESS): study protocol for a randomised controlled trial of the healthier wealthier families model in Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Ameliorating Child poverty through Connecting Economic Services with child health Services (ACCESS): study protocol for a randomised controlled trial of the healthier wealthier families model in Sweden
Ingår i International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 2022
- DOI för Tracking involvement over time: a longitudinal study of experiences among refugee parents involved as public contributors in health research
- Ladda ner fulltext (pdf) av Tracking involvement over time: a longitudinal study of experiences among refugee parents involved as public contributors in health research
Ingår i International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 2022
- DOI för Schools' and teachers' roles and challenges in supporting the mental wellbeing of refugee youths: a qualitative study with Swedish teachers
- Ladda ner fulltext (pdf) av Schools' and teachers' roles and challenges in supporting the mental wellbeing of refugee youths: a qualitative study with Swedish teachers
Ingår i Pilot and Feasibility Studies, 2022
- DOI för Feasibility of a randomised trial of Teaching Recovery Techniques (TRT) with refugee youth: results from a pilot of the Swedish UnaccomPanied yOuth Refugee Trial (SUPpORT)
- Ladda ner fulltext (pdf) av Feasibility of a randomised trial of Teaching Recovery Techniques (TRT) with refugee youth: results from a pilot of the Swedish UnaccomPanied yOuth Refugee Trial (SUPpORT)
Ingår i Journal of Youth and Adolescence, s. 848-870, 2022
Social Determinants of the Mental Health of Young Migrants
Ingår i EUROPEAN JOURNAL OF HEALTH PSYCHOLOGY, s. 61-73, 2022
Ingår i Trials, 2021
- DOI för Evaluation of a school-based intervention to promote mental health of refugee youth in Sweden (The RefugeesWellSchool Trial): study protocol for a cluster randomized controlled trial
- Ladda ner fulltext (pdf) av Evaluation of a school-based intervention to promote mental health of refugee youth in Sweden (The RefugeesWellSchool Trial): study protocol for a cluster randomized controlled trial
Asthma and allergies correlate to mental health problems in preschool children
Ingår i Acta Paediatrica, s. 1601-1609, 2021
Ingår i International Journal of Environmental Research and Public Health, 2021
- DOI för Implementation and maintenance of a community-based intervention for refugee youth reporting symptoms of post-traumatic stress: lessons from successful sites
- Ladda ner fulltext (pdf) av Implementation and maintenance of a community-based intervention for refugee youth reporting symptoms of post-traumatic stress: lessons from successful sites
Ingår i International Journal of Environmental Research and Public Health, 2021
- DOI för Readiness of Allied Professionals to Join the Mental Health Workforce: A Qualitative Evaluation of Trained Lay Trauma Counsellors' Experiences When Refugee Youth Disclose Suicidal Ideation
- Ladda ner fulltext (pdf) av Readiness of Allied Professionals to Join the Mental Health Workforce: A Qualitative Evaluation of Trained Lay Trauma Counsellors' Experiences When Refugee Youth Disclose Suicidal Ideation
Ingår i Frontiers in Psychiatry, 2021
- DOI för The Impact of the COVID-19 Pandemic and Societal Infection Control Measures on Children and Adolescents' Mental Health: A Scoping Review
- Ladda ner fulltext (pdf) av The Impact of the COVID-19 Pandemic and Societal Infection Control Measures on Children and Adolescents' Mental Health: A Scoping Review
Ingår i Acta Paediatrica, s. 362-363, 2021
Ingår i Academic Psychiatry, s. 623-628, 2021
- DOI för Training Allied Professionals to Hold Mental Health Support Groups for Children Who Have Experienced Trauma: Can Online Education Meet the Need?
- Ladda ner fulltext (pdf) av Training Allied Professionals to Hold Mental Health Support Groups for Children Who Have Experienced Trauma: Can Online Education Meet the Need?
Ingår i International Journal of Integrated Care, 2021
- DOI för An Integrated Care Strategy for Pre-schoolers with Suspected Developmental Disorders: The Optimus Co-design Project that has Made it to Regular Care
- Ladda ner fulltext (pdf) av An Integrated Care Strategy for Pre-schoolers with Suspected Developmental Disorders: The Optimus Co-design Project that has Made it to Regular Care
Children's Expressions of Worry During the COVID-19 Pandemic in Sweden
Ingår i Journal of Pediatric Psychology, s. 939-949, 2021
Ingår i European Child and Adolescent Psychiatry, s. 1995-1996, 2021
Ingår i BMC Research Notes, 2021
Ingår i Health Expectations, 2021
- DOI för ‘I felt like a human being’: An exploratory, multi‐method study of refugee involvement in the development of mental health intervention research
- Ladda ner fulltext (pdf) av ‘I felt like a human being’: An exploratory, multi‐method study of refugee involvement in the development of mental health intervention research
Ingår i Acta Paediatrica, s. 1745-1757, 2020
Ingår i Scandinavian Journal of Psychology, s. 253-261, 2020
Ingår i PLOS ONE, 2020
- DOI för Facilitating implementation of an evidence-based method to assess the mental health of 3–5-year-old children at Child Health Clinics: a mixed-methods process evaluation
- Ladda ner fulltext (pdf) av Facilitating implementation of an evidence-based method to assess the mental health of 3–5-year-old children at Child Health Clinics: a mixed-methods process evaluation
Ingår i International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 2020
Children want parents to ask for permission before 'sharenting'
Ingår i Journal of Paediatrics and Child Health, s. 981-983, 2020
“When you talk about it, something in your heart becomes lighter”
Ingår i European Child and Adolescent Psychiatry, s. 573-574, 2020
Ingår i Trials, 2020
- DOI för Evaluation of the Teaching Recovery Techniques community-based intervention for unaccompanied refugee youth experiencing post-traumatic stress symptoms (Swedish UnaccomPanied yOuth Refugee Trial; SUPpORT): study protocol for a randomised controlled trial
- Ladda ner fulltext (pdf) av Evaluation of the Teaching Recovery Techniques community-based intervention for unaccompanied refugee youth experiencing post-traumatic stress symptoms (Swedish UnaccomPanied yOuth Refugee Trial; SUPpORT): study protocol for a randomised controlled trial