Forskning möter konst: Ett kommunikationsprojekt om samskapande forskning

Ljudkonstverk om samskapande och delaktighet

Ljudkonstverk om samskapande och delaktighet Foto: Mikael Wallerstedt

Det här projektet är ett samarbete mellan forskare, medforskare med flyktingbakgrund, en kommunikatör och en konstnär. Tillsammans utforskar vi hur man kan göra meningsfull och etisk samskapande forskning med flyktingar – och hur resultatet kan kommuniceras med hjälp av konst.

• Period: 2022-12-01 – 2024-11-30
  • Finansiär: Vetenskapsrådet
  • Bidragstyp: Projektbidrag

Beskrivning

I projektet samarbetar forskare, medforskare med flyktingbakgrund, en kommunikatör och en professionell konstnär kring det som är forskningens huvudfråga – hur man kan göra meningsfull och etisk samskapande forskning med flyktingar och hur detta kan kommuniceras utanför akademin. Inom projektet skapar vi tre kommunikationsplattformar:

• En handbok med praktisk guidning till etisk samskapande forskning med personer med erfarenhet av flykt
  • Ett upplevelsebaserat konstverk om samskapande forskning, som utgår ifrån hur forskningsresultaten tolkas av en konstnär
  • Utbildningsmaterial för forskare och organisationer som vill arbeta med samskapande forskning

Det här projektet bygger på forskningsresultat från ett doktorandprojekt om att involvera flyktingar som medskapare i forskning. Resultaten kommer utifrån data från beteendeobservationer och fokusgruppdiskussioner, och analyser av involveringsprocesser.

Projektet pågår under 2023 och 2024.

Deltagares händer möter varandra i ljudkonstverk

Foto: Mikael Wallerstedt

Konstnären och kompositören Anna Haglund har i samarbete med forskargruppen CHAP, Uppsala universitet, skapat ett ljudkonstverk som med fokus på samskapande och delaktighet undersöker omsorg och tillit.

När känner man sig som en människa? Under 2023-2024 har Anna Haglund varit artist-in-residence i forskargruppen CHAP (Child Health and Parenting) vid Uppsala universitet. Utifrån primärt Elin Inges avhandlingsprojekt om emotionella och etiska faktorer vid samskapande forskning har det interaktiva ljudverket In(ter)vention: I felt like a human being tagit form.

I verket undersöker Anna Haglund hur vi kan skapa rum där stilla omsorg, tillit och lyssning får ta plats och utgöra grunden för den mellanmänskliga samvaron. Vad händer med oss när vi hamnar i situationer som kräver vår närvaro som människor, bortom våra sociala eller professionella roller?

Verket visas på Uppsala konstmuséum under hösten 2024.

Elin Inge, doktorand

Anna Haglund, konstnär

Helena Conning, kommunikatör

Georgina Warner, docent

Nimo Elmi & Yasmin Cumar, medforskare baserat på egen erfarenhet

Anna Sarkadi, Professor

Hör gärna av dig till Elin Inge med eventuella frågor.

Projektledare: Anna Sarkadi
Medarbetare: Georgina Warner, Elin Inge, Helena Conning, Nimo Elmi, Yasmin Cumar, Anna Haglund