Långsiktiga konsekvenser av psykisk ohälsa och socioekonomisk utsatthet bland förskolebarn

• Period: 2022-01-01 – 2025-12-31
  • Finansiär: Forte
  • Bidragstyp: Junior Researcher Grant

Beskrivning

Psykisk ohälsa hos barn visar sig under förskoleåren som beteende- och emotionella problem. Om problemen kvarstår kan de medföra negativa konsekvenser senare i livet, såsom sjukdomar, bristfälliga skolresultat och vårdkonsumtion. Socioekonomisk utsatthet är i sig en riskfaktor för negativa utfall och påverkar även psykisk ohälsa. Det saknas dock kunskap om hur psykisk ohälsa och socioekonomisk utsatthet, både på områdesnivå och individnivå, interagerar och påverkar förskolebarns långsiktiga utveckling i Sverige.

Syftet med projektet är att undersöka hur psykisk ohälsa och socioekonomisk utsatthet interagerar och påverkar förskolebarn avseende somatiska och psykiatriska sjukdomar, bristfälliga skolresultat, vårdkonsumtion och vårdkostnader. Projektet är en uppföljning av studien Fokus barn och föräldrar och inkluderar ca 7400 barn, 3-5 år, i Uppsala. Data hämtas från svenska register av hög kvalitet då barnen är 12-15 år och vårdkostnader kommer att beräknas.

Vi som arbetar i projektet:

Natalie Durbeej, Helena Fabian, Anna Sarkadi, Raziye Salari, Anton Dahlberg, Richard Ssegonja and Sergio Flores.

För mer information om projektet, kontakta Natalie Durbeej.

Projektledare: Natalie Durbeej
Medarbetare: Raziye Salari, Helena Fabian, Anna Sarkadi, Anton Dahlberg, Richard Ssegonja, Sergio Flores