Homo elector

Väljaren i samhällsvetenskap, politik och reklam under mellankrigstiden

  • Finansiär: Vetenskapsrådet

Detta projekt är avslutat

Beskrivning

Med empirisk utgångspunkt i den svenska mellankrigstiden kommer detta projekt att utforska hur kategorin ”väljare” formades mellan politik, samhällsvetenskap och reklam: från politiska debatter och valstatistiska studier till utformningen av valreklam. Framför allt är projektet avsett att frilägga de sätt som väljarnas åsikter uppmuntrades, kategoriserades och bedömdes i exempelvis debatter, folkbildning, vetenskapliga studier och valkampanjer. Undersökningen handlar om hur lösningar utformades på demokratins grundläggande problem: hur kan ”folket” representeras på ett politiskt legitimt sätt? Omkring denna fråga fanns ett transnationellt utbyte som gör det möjligt att utforska hur det moderna Sverige växte fram i ett internationellt sammanhang.

(Bild: Valdag och vallokal 1942. Upphovsman: Andersson (SvD). Publicerad av Stockholms stadsmuseum.)

Om projektet

Projektperiod:


Finansiär:

Vetenskapsrådet

Forskare

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin