Homo elector
Väljaren i samhällsvetenskap, politik och reklam under mellankrigstiden
Grundinformation
- Finansiär: Vetenskapsrådet
Detta projekt är avslutat
Beskrivning
Med empirisk utgångspunkt i den svenska mellankrigstiden kommer detta projekt att utforska hur kategorin ”väljare” formades mellan politik, samhällsvetenskap och reklam: från politiska debatter och valstatistiska studier till utformningen av valreklam. Framför allt är projektet avsett att frilägga de sätt som väljarnas åsikter uppmuntrades, kategoriserades och bedömdes i exempelvis debatter, folkbildning, vetenskapliga studier och valkampanjer. Undersökningen handlar om hur lösningar utformades på demokratins grundläggande problem: hur kan ”folket” representeras på ett politiskt legitimt sätt? Omkring denna fråga fanns ett transnationellt utbyte som gör det möjligt att utforska hur det moderna Sverige växte fram i ett internationellt sammanhang.
Om projektet
Projektperiod:
Finansiär:
Vetenskapsrådet
Forskare
- Petter Tistedt (projektledare)