Olov Nordvall
Universitetsadjunkt vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- E-post:
- olov.nordvall@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
Associerad forskare vid Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap; Socialmedicin/CHAP
- Besöksadress:
- BMC, Husargatan 3, Uppsala
- Postadress:
- Box 564
751 22 Uppsala
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Roller:
- Vikarierande lektor i didaktik (under pågående befordransärende från universitetsadjunkt)
- Medlem i forskargruppen [CHAP]
- Ingår i programutvecklingsgruppen för Barn- och ungdomsvetenskap
Akademiska meriter: FD
Undervisar inom: För-, grund-, och gymnasielärarprogrammen, speciallärarprogrammet samt fristående kurser
Nyckelord
- förebyggande arbete
- kognition
- psykosocial utveckling
- risk- och skyddsfaktorer
- självreglering
- social hållbarhet
- systematiskt kvalitetsarbete
Biografi
Grundutbildning med kognitionsvetenskaplig inriktning vid Umeå Universitet och Julius-Maximilians-Universität, Würzburg (Fil.Mag i Kognitionsvetenskap, 2008).
Forskarutbildning med utbildningsvetenskaplig inriktning vid Umeå Universitet (Fil.Dr i Utbildningspsykologi, 2018).
2017-2022 strategiska roller inom offentlig förvaltning med inriktningar som innefattade social hållbarhet, brottsförebyggande arbete, integration och barnrätt.
Sedan 2022 universitetsadjunkt vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier.
Forskning
Medverkar i det Forte-finansierade forskningsprojektet ”Motverka ojämlikhet i hälsa och utveckling genom att förbättra barnhälsovårdens och förskolans kompensatoriska insatser” [länk tillkommer].
Ansvarig för delprojekt 3 som löper under perioden 2023-2029.
Projektet ingår i den forskning som bedrivs av forskargruppen CHAP.
Publikationer
Senaste publikationer
- Self-reported and performance-based measures of executive functions in interned youth (2017)
- Self-Reported Impulsivity and its Relation to Executive Functions in Interned Youth (2017)