SW-EDI: Ett verktyg för att stärka förskolans kompensatoriska uppdrag och främja jämlik hälsa
%20grafiskt_element_m_text_vit_bak.jpg)
I detta projekt använder vi EDI-verktyget (Early Development Instrument), som mäter skolberedskap, för att utvärdera förskolans prestanda. En modell för att anpassa och implementera EDI i Sverige kommer att tas fram, följt av ett genomförbarhetstest och ett försök att skala upp det. Samskapande workshops kommer att stödja utvecklingen av EDI för effektiv resursfördelning.
Grundinformation
- Finansiär: Forte
Beskrivning
Över hälften av Sveriges kommuner använder socioekonomisk viktning för resursallokering till sina förskolor för att möjliggöra kompensatoriska åtgärder. Det är däremot oklart hur mycket av denna kompensatoriska potential som realiseras.
Delprojekt 3 avser att undersöka metoder för att stärka svenska förskolors kvalitetsarbete och det så kallade kompensatoriska uppdraget. Hit hör bland annat att stärka förskolans förmåga att anpassa sin verksamhet till barngruppens behov, att främja jämlik hälsa, samt att förbättra kommunikationen vid barnens övergång till förskoleklass.
Det första av den svenska folkhälsopolitikens utpekade målområden avser det tidiga livets villkor. Här framhålls särskilt förekomsten av en likvärdig förskola med hög kvalitet. I förskolans läroplan tar detta sig uttryck i en anmodan att verksamheten ska fördela resurser efter barnens behov, en princip som vanligen benämns proportionell universalism (PU).
Trots stora samhällsinvesteringar i både förskola och barnhälsovård har paradoxalt nog skillnaderna i svenska barns hälsa ökat över tid. En av orsakerna till denna paradox är att välfärdssektorn inte fullt uppnår PU-principen. För att kunna göra detta behöver verksamheternas förmåga att identifiera behov och sårbarheter förbättras, ett behov som även uttryckts av flera förskoleorganisationer.
Det här projektet syftar till att undersöka förutsättningarna att implementera ett skattningsinstrument, Early Development Instrument (EDI), för att identifiera behov och sårbarheter på grupp- och befolkningsnivå i förskolemiljön. EDI används idag som nationell census i både Australien och Kanada, för både förskolors interna arbete samt underlag för utbildnings- och investeringsbeslut på organisatorisk nivå.
Instrumentets data är fördelad på fem domäner och kan både användas för att stärka arbetet med den specifika barngruppen såväl som att bidra till mer träffsäker resursfördelning på organisatorisk nivå. De fem domänerna är; Fysisk hälsa och välmående; Social kompetens; Emotionell mognad; Språklig och kognitiv utveckling; samt Kommunikationsförmåga och allmänbildning. Dessa överlappar väsentligt med målen i förskolans läroplan.
Under åren 2023–2029 kommer en uppdaterad översättning av EDI instrumentet (SW-EDI) göras, samt kulturellt anpassas till en svensk förskolekontext. Vidare kommer instrumentet att testas i olika kommuner, med varierande socio-ekonomiska förutsättningar, runt om i landet för att testa genomförbarhet, lämplighet och acceptans att arbeta med ett sådant instrument långsiktigt i Sverige.
Vidare information om projektet
Allmän information om forskningsprojektet
Information om instrumentet från vår kanadensiska samarbetspart
Forskare som medverkar i projekt 3:
Sofia Gjertsson, Olov Nordvall, Ingrid Olsson, Curt Hagquist, Anna Sarkadi (PI)