Styrelseordförande Ann-Marie Åström: ”När det akademiska möter det praktiska väcks nya tankar”
Med kontor intill Uppsala universitet Campus Gotland i Visby har det fallit sig naturligt att ha utbyte med varandra inom gemensamma intresseområden. Efter att ha samverkat i några forskningsprojekt har Gotlandsbolaget beslutat att bekosta en tvåårig postdoktoral tjänst vid universitetet.
– Det här är väldigt spännande, när det akademiska möter det praktiska väcks nya tankar. Om forskningen kan lösa vissa utmaningar kommer det att kunna driva på de förändringar som behöver ske inom sjöfarten för att klara den gröna omställningen. Vi vill vara i framkant och då måste vi vara beredda på att investera både tid och kapital, säger Ann-Marie Åström, styrelseordförande för Gotlandsbolaget.
Ann-Marie Åström är jurist och Uppsalaalumn och betonar direkt att hon inte är insatt i maskinteknik eller fartygskonstruktion i detalj. Däremot är hon väl insatt i företagets villkor och utmaningar. Som styrelseordförande vet hon precis vilka frågor bolaget brottas med.
– Det ställs tuffa och berättigade krav på hållbarheten. Vi har tittat på olika fossilfria bränslen för att se vilket som passar oss utifrån de tidsramar och den last vi har och landade i att vätgas är intressant för Gotlandstrafiken. Men det är mycket viktigt att vi kan säkra tillgången, säger hon.
Att välja rätt är viktigt, menar hon. Ett nytt fartyg är en stor investering som måste hålla länge. Samtidigt är det fullt förståeligt att andra väljer en annan väg. Förutsättningarna är olika beroende på transportslag och uppdrag, och det måste vara så kostnadseffektivt som möjligt för den egna verksamheten.
– Och det är bra om inte alla väljer samma, för att minimera risken för att bränslet inte ska räcka till. Men vi har en fördel som bara har tre huvudhamnar. Och det är i hamn som vi ser de största utmaningarna. Hela kedjan måste fungera och vi behöver se till att vätgas kan framställas, lagras och tankas under den tid av- och pålastning tar i hamn, under en timme. Här behöver vi hjälp, säger Ann-Marie Åström.
Erfarenheten av att tidigare ha varit involverade i forskningsprojekt var en bra utgångspunkt när bolaget tog initiativ till ett samtal med vätgasforskarna vid Campus Gotland om hur man på ett säkert sätt ska lyckas fylla så pass stora mängder vätgas på kort tid i hamn.
– Vårt tidigare samarbete har gått mycket bra, så vi kom fram till att vi skulle finansiera en postdoktoral tjänst som kan inriktas mot att fokusera på produktionen och logistiken för vätgas. Detta är inget vi kan lösa själva med egna resurser, säger Ann-Marie Åström.
Det finns förstås annat som kommer att vara betydelsefullt. Den politiska viljan till exempel. Men hon upplever att den finns och att den gröna omställningen kommer att understödjas.
– En färsk rapport visar att 73 procent av alla nu liggande order globalt rör fartyg som kommer att kunna drivas med fossila bränslen, främst naturgas. Det ser inte så ljust ut med tanke på hur länge ett fartyg sedan är i drift. Men vi har en färdplan om att bli helt klimatneutrala i Gotlandstrafiken 2045 och kan vi gemensamt komma fram till ett bra koncept inom detta område innebär det säkert att vår lösning blir intressant för fler.