Datorgrafik
Kurs, Avancerad nivå, 1MD150
Våren 2024 Våren 2024, Uppsala, 50 %, Campus, Engelska
- Studieort
- Uppsala
- Studietakt
- 50 %
- Undervisningsform
- Campus
- Undervisningstid
- Dag
- Studieperiod
- 15 januari 2024–17 mars 2024
- Undervisningsspråk
- Engelska
- Behörighet
-
120 hp inklusive 30 hp matematik och en fortsättningskurs i programmering. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
- Urval
-
Högskolepoäng inom teknik/naturvetenskap (max 240 hp)
- Avgifter
-
Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.
- Anmälningsavgift: 900 kr
- Studieavgift, första inbetalningen: 18 125 kr
- Studieavgift, totalt: 18 125 kr
- Sista anmälningsdag
- 16 oktober 2023
- Anmälningskod
- UU-61609
För dig som är antagen eller reserv
- Registreringsperiod
- 15 december 2023–22 januari 2024
- Information om registrering.
Våren 2024 Våren 2024, Uppsala, 50 %, Campus, Engelska För utbytesstudenter
- Studieort
- Uppsala
- Studietakt
- 50 %
- Undervisningsform
- Campus
- Undervisningstid
- Dag
- Studieperiod
- 15 januari 2024–17 mars 2024
- Undervisningsspråk
- Engelska
- Behörighet
-
120 hp inklusive 30 hp matematik och en fortsättningskurs i programmering. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
För dig som är antagen eller reserv
- Registreringsperiod
- 15 december 2023–22 januari 2024
- Information om registrering.
Om kursen
Bilder framställda med datorer ser vi ofta i tidningar, på tv och på bio. Men vad är det som egentligen händer när en bild av ett föremål roteras eller rör sig på annat sätt? Det är en av de frågor som besvaras i kursen. Detta är en grundkurs i datorgrafik som ger de grundläggande principerna och metoderna i området.
De matematiska operationerna, programvaran och hårdvaran som är förutsättningen för datorgrafiken studeras. Belysningsmodeller, optiska egenskaper, färgteori och virtual reality är exempel på moment som ingår. Några grafikstandarder studeras, till exempel OpenGL. Inom CAD (Computer Aided Design) behövs geometrisk modellering och i kursen ingår därför approximation med så kallade spline- och Bezierkurvor.
En del av kursen är praktisk där man arbetar med egen programmering i en grafikstandard (API), huvudsakligen OpenGL.