Matematik II för grundlärarprogrammet årskurs 4-6
Kursplan, Grundnivå, 4PE044
- Kod
- 4PE044
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 17 januari 2013
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom ramen för grundlärarprogrammet.
Behörighetskrav
Matematik 1 för grundlärarprogrammet med inriktning mot årskurs 4-6, 7,5 hp
Mål
Syftet med kursen är att ge en breddning och fördjupning av matematikämnet utifrån matematiska och didaktiska perspektiv. Kursens innehåll bygger vidare på kursen Matematik I och utgör en grund för den avslutande kursen i matematik för grundlärarprogrammet årskurs 4-6.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- självständigt lösa uppgifter inom det för kursen aktuella matematikinnehållet, samt kunna diskutera olika lösningsalternativ.
- utifrån olika didaktiska perspektiv ge exempel på, förklara och värdera hur undervisningen skapar möjligheter för elevers lärande i matematik.
- planera en undervisningssituation och motivera sina val utifrån matematiska begrepp, didaktiska perspektiv och skolans styrdokument.
- förklara och tillämpa modeller för bedömning av elevers matematiska förmågor i mellanåren.
- använda och värdera estetiska uttrycksformer för att representera ett matematiskt innehåll.
- konstruera matematikuppgifter utifrån teorier gällande matematisk begreppsförståelse och språkets betydelse för matematikinlärning.
- använda och värdera olika problemlösningsstrategier utifrån matematiska begrepp och didaktiska perspektiv.
- analysera vetenskapliga texter inom matematikdidaktik.
Innehåll
Under kursen behandlas nedanstående områden:
- Lärande och undervisning för årskurserna 4-6 avseende geometri och algebra.
- Omkrets, area, volym, vinklar, skala, geometriska konstruktioner, likformighet, implikation, ekvivalens samt enkla geometriska satser och bevis.
- Praktiskt arbete i matematik i samarbete med bildämnet.
- Algebraiska uttryck, ekvationer, mönster, former, grafer och funktioner.
- Pedagogisk planering.
- Formativ och summativ bedömning, olika kvaliteter i elevlösningar, diagnosmaterial.
- Problemlösningsstrategier.
- Språk och begrepp i matematiken samt matematiska argumentation.
- Laborativa material och digitala lärresurser i matematikundervisningen.
- Matematikdidaktik som vetenskapsområde
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, litteraturseminarier och lektioner.
Examination
Skriftliga och/eller muntliga examinationer under kursens gång.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012