Historiska perspektiv på specialpedagogik
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE066
- Kod
- 4PE066
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Specialpedagogik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 25 oktober 2013
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom masterprogrammet i utbildningsvetenskap. Den kan också ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp.
Mål
Övergripande mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna kommunicera de uppnådda kunskaperna inom det specialpedagogiska området i tal såväl som i skrift.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs förväntas den studerande självständigt kunna
• kritiskt granska och analysera relationen mellan specialpedagogisk verksamhet och förskolans/skolans utveckling utifrån ett verksamhets- och ett delaktighetsperspektiv
• analysera specialpedagogisk verksamhet utifrån ett historiskt perspektiv
• urskilja och diskutera exempel på hur vetenskapliga problem behandlas inom det specialpedagogiska forskningsfältet ur ett historiskt perspektiv
Innehåll
– Relationen mellan specialpedagogisk verksamhet och förskolans/skolans utveckling
– Specialpedagogisk verksamhet utifrån ett historiskt perspektiv
– Vetenskapliga problem inom det specialpedagogiska forskningsfältet ur ett historiskt perspektiv
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Examination
Seminarier samt muntliga och skriftliga uppgifter.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013, version 1