Svenska III för grundlärare 4-6

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 4PE113

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE113
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 10 september 2014
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom Grundlärarprogrammet inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.

Behörighetskrav

180 hp från termin 1, 2, 3, 4, 5 och 6 samt 15 hp från termin 7 på programmet.

Mål

Syftet med kursen är att ge fördjupande kunskaper om elevers tal- läs och skrivutveckling samt deras möte med skönlitteratur och sakprosa. Kursen syftar också till att erbjuda studenterna kännedom om aktuell forskning kring lärande och undervisning i svenska i årskurs 4-6. Kursen bygger vidare på och breddar det innehåll som behandlats i Svenska I och Svenska II.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • kritiskt granska och tillämpa olika bedömningsverktyg, inklusive betygssättning, för tal- läs- och skrivutveckling i årskurs 4-6
  • beskriva, analysera och kritiskt granska skönlitterära texter och sakprosatexter som elever såväl läser som skriver i olika modaliteter och medier
  • kritiskt granska didaktiska val som rör exempelvis kunskapssyn och elevernas språkliga bakgrund, samt val av texter och textuppgifter
  • planera och motivera didaktiska val i undervisningsförlopp inom svenskämnets centrala delar i årskurs 4-6
  • beskriva och tillämpa centrala forskningsmetoder som används för att studera svenskämnesdidaktiska frågeställningar
  • genomföra en svenskämnesdidaktisk studie på ett vetenskapligt godtagbart sätt samt dokumentera studiens resultat skriftligt med god språklig form.

Innehåll

  • bedömningsverktyg och betygssättning i svenskämnena
  • flerspråkighet
  • digital litteracitet, informationssökning och källkritik
  • multimodala texter
  • litteraturvetenskapliga och språkvetenskapliga verktyg för kritisk analys av texters form, funktion och innehåll
  • planering av undervisningsförlopp och didaktiska motiveringar till dessa
  • forskningsmetoder för att studera svenskämnesdidaktiska frågeställningar

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

Muntliga och skriftliga examinationer.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin