Programvaruutveckling - processer och metoder
Kursplan, Grundnivå, 2IS204
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 2IS204
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Programvaruteknik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 22 oktober 2014
- Ansvarig institution
- Institutionen för informatik och media
Allmänt
Kursen ingår i följande utbildningsprogram:
• Avancerad webbprogrammering, 120 högskolepoäng.
Ges även som fristående kurs.
Behörighetskrav
Inledande programmering med Java 7,5 hp och Databaser 7,5 hp eller motsvarande
Mål
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:
• Redogöra för olika principer, metoder, modeller och tekniker för utveckling av informationssystem och dess ingående delar
• Använda modelleringsspråk i utvecklingsarbetet
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:
• Tillämpa en utvecklingsmodell från kravspecifikation till test
• Producera projektartefakter som visar utvecklingen av programvara
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:
• Motivera och försvara de olika delresultat som produceras under utvecklingsarbetet
Innehåll
Kursen tar upp vikten av att utveckla programvara i en iterativ process och att använda sig av vedertagna metoder. Livscykeln för programvaror och de olika processmodeller som kan användas vid framtagning av program belyses. Vad gäller processmodeller diskuteras vilka för- och nackdelar de har. I kursen arbetas praktiskt med de grundläggande aktiviteterna för att ta fram centrala artefakter som behövs vid utveckling av programvara. Fokus ligger på analys och design och de olika diagram som används för dessa delar. Det modellspråk som används i kursen är ULM (Unified Modeling Language).
Moment 1: Modeller och modelleringsspråk, 2,5 hp
Momentet behandlar vikten av att utveckla programvara i en iterativ process och att använda sig av vedertagna metoder. Momentet tar upp olika processmodeller och vilka för- och nackdelar de har. I momentet ingår även notationen för modelleringsspråket UML. Dessutom behandlas teamarbete och gruppdynamik.
Moment 2: Projekt, 5 hp
I detta moment arbetas det praktiskt med de grundläggande aktiviteterna för att ta fram projektartefakter. Fokus ligger på analys och design även om implementation och testning berörs.
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar, övningsuppgifter och grupparbete.
Examination
Moment 1, Modeller och modelleringsspråk, examineras genom skriftlig tentamen. Moment 2, Projekt, examineras genom inlämningsuppgifter och seminarier.
För betyget Godkänd på hel kurs krävs att samtliga moment är godkända. För betyget Väl godkänd krävs dessutom väl godkänt på båda momenten.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på Campus Gotland samt som distanskurs.