Ledarskap för ämneslärare
Kursplan, Grundnivå, 4PE002
- Kod
- 4PE002
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G2F, Pedagogik G2F, Utbildningsvetenskap G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 21 april 2015
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom den utbildningsvetenskapliga kärnan för Kompletterande lärarutbildning, 90 hp.
Behörighetskrav
Samma som till antagning till Kompletterande lärarutbildning, 90 hp
Mål
Kursen riktar sig till studenter som läser Kompletterande lärarutbildning. Syftet med kursen är att studenten ska få den kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som ämneslärare och för att i verksamheten förebygga och motverka konflikter, kränkande behandling, diskriminering och mobbing. Studenten ska introduceras i centrala begrepp och perspektiv samt få en inblick i aktuell forskning. Teorier om lärande, sociala relationer, konflikthantering och ledarskap förankras i konkreta undervisningssituationer.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning med fokus på ledarskap och lärande
- redogöra för, och analysera, hur samspelet mellan elever och lärare påverkar lärandesituationen och relationen mellan lärare och elever
- identifiera och analysera sociala och psykologiska processer inom och mellan grupper
- redogöra för hur man kan förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever
- redogöra för hur man kan beakta ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten
- redogöra för lärares rättigheter och skyldigheter i juridiska frågor
- i ledarskapsrelaterade sammanhang formulera sig korrekt, på svenska, i tal och skrift.
Innehåll
Följande tas upp i kursen:
- centrala delar av lärarens arbete såsom retorik, kommunikation, planering, kontroll, motivation, gruppering och individualisering
- forskning och teorier med implikationer för lärares ledarskap, gruppdynamik, normbildning, olika former av kränkande behandling och konflikter
- muntlig och skriftlig kommunikation i syfte att kommunicera och förankra skolans värdegrund samt i syfte att kommunicera med elever och deras vårdnadshavare
- framgångsfaktorer i lärares ledarskap
- juridiska utgångspunkter och etiska ställningstaganden avseende pedagogiskt ledarskap i skolan.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och grupparbete.
Examination
Examination sker genom bedömning av muntliga och skriftliga uppgifter, enskilda eller i grupp, vilka ges i anslutning till seminarier. Kursen avslutas med en individuell skriftlig examination.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011